Στόχος
Στο άρθρο αυτό περιγράφεται ένα σενάριο χρήσης για την εφαρμογή e-me blogs. Η συγκεκριμένη εφαρμογή λειτουργεί τόσο σε επίπεδο χρήστη για τη δημιουργία προσωπικού ιστολογίου όσο και σε επίπεδο Κυψέλης για τη δημιουργία συνεργατικού ιστολογίου με τη συμμετοχή όλων των μελών της. Στο σενάριο παρουσιάζεται ο τρόπος δημιουργίας ενός συνεργατικού ιστολογίου Κυψέλης καθώς και η αξιοποίηση των εφαρμογών της e-me για την επικοινωνία και τη συνεργασία των μαθητών και των εκπαιδευτικών που συμμετέχουν σε αυτή.
Εισαγωγή
H Ν.Γ. είναι εκπαιδευτικός – δασκάλα (ΠΕ70) στην Στ’ Δημοτικού σε σχολείο της Αττικής. Στο πλαίσιο του μαθήματος «Φυσικά» οι μαθητές μαθαίνουν για τα Οικοσυστήματα και την επίδραση του ανθρώπου σε αυτά. Αποφασίζουν να επικοινωνήσουν με μαθητές από σχολείο της Αλοννήσου προκειμένου να γνωρίσουν τρόπους με τους οποίους οι άνθρωποι παρεμβαίνουν στο οικοσύστημα του νησιού τους. Επίσης, ενδιαφέρονται να διερευνήσουν πώς οι δραστηριότητες των κατοίκων του νησιού επηρεάζουν τη ζωή της Μεσογειακής Φώκιας στο Εθνικό Πάρκο Αλοννήσου. Τα αποτελέσματα της έρευνάς τους θα παρουσιαστούν σε ένα δημόσιο, συνεργατικό ιστολόγιο που θα κατασκευαστεί μέσω της εφαρμογής e-me blogs (Κυψέλης).
Αφού η εκπαιδευτικός επικοινωνήσει με τη συνάδελφό της Ι.Π. από το Δημοτικό Σχολείο Αλοννήσου και συμφωνήσουν να προχωρήσουν την επικοινωνία ανάμεσα στους μαθητές τους, ακολουθεί τα παρακάτω βήματα:
Βήμα 1
Από τον χώρο εργασίας της στην e-me, η εκπαιδευτικός επιλέγει την εφαρμογή «Κυψέλες» προκειμένου να δημιουργήσει μια Νέα Δημόσια Κυψέλη:
Βήμα 2
Προσαρμόζει την εμφάνιση της Κυψέλης διαλέγοντας την εικόνα και το φόντο της αρεσκείας της, εισάγει τις πληροφορίες που απαιτούνται και δημιουργεί μια δημόσια Κυψέλη. Το «Αναγνωριστικό» της Κυψέλης που εισάγει είναι απλό στη γραφή καθώς θα αποτελέσει τμήμα της ηλεκτρονικής διεύθυνσης της Κυψέλης και του ιστολογίου της. Επιλέγει με ιδιαίτερη προσοχή το «Αναγνωριστικό» καθώς γνωρίζει ότι δεν επιτρέπεται η αλλαγή του μετά τη δημιουργία της Κυψέλης.
Βήμα 3
Στην εφαρμογή «Μέλη» αναζητά τη συνάδελφο και τους μαθητές για να τους προσκαλέσει να συμμετάσχουν στην Κυψέλη. Τους αναζητά με βάση το όνομα χρήστη από το λογαριασμό τους στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο ή με το ονοματεπώνυμό τους.
Βήμα 4
Αφού αποδεχτούν την πρόσκληση για συμμετοχή στην Κυψέλη, ορίζει ως «Βοηθό» στη διαχείρισή της τη συνάδελφο Ι.Π. και έναν μαθητή.
Βήμα 5
Στον «Τοίχο» της Kυψέλης αναρτά πληροφορίες σχετικά με το θέμα της παρουσίασης. Επίσης απαντά σε ερωτήματα μαθητών και της συναδέλφου.
Στην εφαρμογή Αρχεία μεταφορτώνει σχετικό υλικό ώστε να το διαμοιραστεί στη συνέχεια με τα υπόλοιπα μέλη της Κυψέλης.
Βήμα 6
Στη συνέχεια προχωρά στη διαμόρφωση του ιστολογίου (blog) της Κυψέλης μέσα από την εφαρμογή e-me blogs Κυψέλης.
Με την είσοδο στην εφαρμογή e-me blogs Κυψέλης επιλέγει τη φράση «Ξεκινήστε εδώ» για να μεταβεί στον πίνακα ελέγχου του ιστολογίου της Κυψέλης.
Στη συνέχεια επιλέγει «Εμφάνιση» και έπειτα Προσαρμογή -> Τίτλος Ιστότοπου για να αλλάξει τον τίτλο του ιστολογίου. Στο τέλος πατά «Δημοσίευση» προκειμένου να αποθηκευθούν οι αλλαγές.
Βήμα 7
Στη συνέχεια ελέγχει τις ρυθμίσεις για τα σχόλια που θα μπορούν να αναρτώνται κάτω από κάθε δημοσίευση του ιστολογίου, μέσω της επιλογής του Πίνακα ελέγχου: Ρυθμίσεις -> Συζήτηση ή Ενεργοποιήστε ή απενεργοποιήστε τα σχόλια και ενεργοποιεί τον χειροκίνητο έλεγχο σε όλα τα σχόλια που αναρτώνται ως απαντήσεις στο ιστολόγιο.
Βήμα 8
Δημιουργεί μια σελίδα με τίτλο «Σχετικά» για να εισάγει πληροφορίες σχετικά με τους δημιουργούς του ιστολογίου.
Βήμα 9
Δημιουργεί το πρώτο άρθρο, ακολουθώντας τη διαδρομή: Πίνακας Ελέγχου -> Άρθρα -> Νέο άρθρο
Για κάθε άρθρο που δημιουργεί εισάγει Τίτλο, Κείμενο, Κατηγορία και Ετικέτες.
Βήμα 10
Οι μαθητές χρησιμοποιούν διάφορες πηγές για να δημιουργήσουν άρθρα στο συνεργατικό ιστολόγιο της Κυψέλης. Μεταξύ αυτών και τον Εθνικό Συσσωρευτή Εκπαιδευτικού Περιεχομένου «ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ». Επισκέπτονται τη διεύθυνση http://photodentro.edu.gr/ και κάνουν αναζήτηση με λέξεις ή φράσεις-κλειδιά όπως «μεσογειακή φώκια», «μονάχους μονάχους» κ.α..
Συλλέγουν πληροφορίες και εικόνες και τις χρησιμοποιούν στα άρθρα τους, παραθέτοντας πάντα την πηγή. Αφού ολοκληρώσουν την επεξεργασία του άρθρου τους, το δημοσιεύουν.
Βήμα 11
Η μαθήτρια Σ.Δ., που της έχει ανατεθεί η δημιουργία κουίζ, χρησιμοποιεί την εφαρμογή e-me content και δημιουργεί ένα Quiz (Question Set).
Βήμα 12
Στη συνέχεια η μαθήτρια πηγαίνει στην εφαρμογή e-me blogs. Ακολουθεί τη διαδρομή Πίνακας Ελέγχου -> Άρθρα -> Νέο άρθρο και πατάει το κουμπί e-me content στον επεξεργαστή κειμένου.
Στον διάλογο που εμφανίζεται με όλα τα αντικείμενα που έχει δημιουργήσει στην εφαρμογή e-me content, επιλέγει το κουίζ/αντικείμενο που δημιούργησε και το εισάγει.
Δίνει έναν τίτλο στο άρθρο και το Δημοσιεύει.
Βήμα 13
Η μαθήτρια Ε.Π. και o μαθητής Δ.Χ. έχουν αναλάβει να βρουν πληροφορίες για τα Εθνικά Θαλάσσια Πάρκα της Ελλάδας. Προκειμένου να μπορέσουν να χρησιμοποιήσουν τη δυνατότητα επικοινωνίας μέσω μηνυμάτων της e-me για να οργανώσουν τη δουλειά τους, ο Δ.Χ. στέλνει αίτημα σύνδεσης στην Ε.Π. ώστε να την προσθέσει στη λίστα επαφών του. Η Ε.Π. αποδέχεται το αίτημα και αρχίζουν να επικοινωνούν μέσω προσωπικών μηνυμάτων.
Βήμα 14
Η εκπαιδευτικός παρακολουθεί τα άρθρα που έχουν υποβληθεί από τους μαθητές ακολουθώντας τη διαδρομή E-ME BLOGS -> Μεσογειακή Φώκια -> Πίνακας Ελέγχου -> Άρθρα-> Όλα τα άρθρα.
Βήμα 15
Από μαθητή από σχολείο της Κρήτης έχει ζητηθεί να κάνει μια σύντομη αναφορά για τη Μεσογειακή Φώκια. Ο μαθητής επισκέπτεται την αρχική σελίδα των e-me blogs (https://blogs.4all.e-me.edu.gr/) και χρησιμοποιεί τη δυνατότητα αναζήτησης στο περιεχόμενο των Ιστολογίων.
Βρίσκει το Ιστολόγιο, διαβάζει τα άρθρα, και ευχαριστεί τους συγγραφείς μέσω σχολίου για το πλούσιο υλικό που έχουν αναρτήσει.
Βήμα 16
Η εκπαιδευτικός Ν.Γ. θέλει να ελέγξει αν και ποια σχόλια έχουν υποβληθεί στα άρθρα του ιστολογίου. Ανοίγει τον Πίνακα Ελέγχου του ιστολογίου και επιλέγει τα Σχόλια ή το πλαίσιο πρόσφατων σχολίων.
Περνώντας το ποντίκι της πάνω από το σχόλιο εμφανίζεται η δυνατότητα Έγκρισης ή Διαγραφής του σχολίου.
Βήμα 17
Οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές προβάλλουν το υλικό που έχουν συγκεντρώσει ή δημιουργήσει στο ιστολόγιο της Κυψέλης. Το ιστολόγιο αυτό είναι διαθέσιμο για προβολή , σε όποια/ον επιθυμεί να το προσπελάσει. Η διεύθυνση του ιστολογίου προκύπτει από τη διεύθυνση των e-me blogs και το αναγνωριστικό Κυψέλης του ιστολογίου που έχει δημιουργήσει η Υπεύθυνή της.
Π.χ. blogs.4all.e-me.edu.gr/hive-monachus/