Το παρακάτω πρόγραμμα αποτελεί σειρά ασκήσεων διαχείρισης θυμού και προτείνεται για παιδιά του δημοτικού σχολείου. Είναι  βασισμένο σε τεχνικές ειδικά αναπτυγμένες γι' αυτό τον σκοπό, οι οποίες έχουν επιλεχθεί ύστερα από έρευνα από την υπεύθυνη του τμήματος.

Ενεργοποίηση

Πιάνουμε όλοι τα χέρια σε κύκλο και ο πρώτος δίνει παλμό που μεταφέρεται από χέρι σε χέρι, όταν φτάσει πάλι στο πρώτο η ιστορία ξεκινά.

Βάζο με νερό και χρυσόσκονη

Ένας δράκος ζούσε κάποτε σε ένα καταπράσινο λιβάδι. Ξαφνικά μια μέρα ένας πολύ δυνατός ανεμοστρόβιλος σάρωσε το σπίτι του. Εδώ κουνάμε το βάζο. Όταν ο ανεμοστρόβιλος υποχώρησε το σπίτι είχε καταστραφεί.  Συνεχίζουμε να κουνάμε το βάζο και ρωτάμε τα παιδιά πώς νομίζετε να αισθάνθηκε ο δράκος ; καταγράφουμε τα συναισθήματα και αφήνουμε το βάζο ώστε να καταλαγιάσει η σκόνη. Ρωτάμε πώς πιστεύετε ότι αντέδρασε; Τα παιδιά συνήθως θα δώσουν επιθετικές ερμηνείες τους. Συνεχίζουμε την ιστορία λέγοντας ότι όντως ο δράκος θύμωσε κι άρχισε να βγάζει φωτιές από το στόμα καίγοντας ότι είχε απομείνει. Ξαναρωτάμε. Τώρα αυτό πως θα το σχολιάζατε ως κίνηση. Ήταν σοφή; Συνεχίζουμε την ιστορία. Πράγματι δεν ήταν σοφή κίνηση και ο δράκος απελπισμένος άρχισε να κλαίει. Έχετε νιώσει έτσι μετά από θυμό; Ένα ξωτικό άκουσε το κλάμα του και τον ρώτησε τι του συνέβαινε. Ο δράκος του εκμυστηρεύτηκε το δράμα του κι εκείνο του είπε να πάει να βρει το σοφό δέντρο που βρίσκεται δίπλα στο ποτάμι. Μέσα στον κορμό του υπάρχουν οι απαντήσεις για το πρόβλημα που τον απασχολεί. Ο δράκος δεν έχασε χρόνο και κατευθύνθηκε προς το ποτάμι. Εκεί βρήκε το σοφό δέντρο να στέκεται αγέρωχο δίπλα στο νερό,  κι αφού ψαχούλεψε τον κορμό του βρήκε 3 φακέλους. ( η όλη διαδικασία γίνεται θεατρικά) . Με ανυπομονησία άνοιξε τον πρώτο φάκελο.

Α) Χαλάρωση 

Τα παιδιά ακολουθούν τη διαδικασία της περιγραφής

Ο πρώτος φάκελος του είπε με ανθρώπινη φωνή: Κλείσε τα μάτια σου, πάρε βαθιές αναπνοές. Σκέψου μια όμορφη εικόνα για παράδειγμα πως βρίσκεσαι σε μια πανέμορφη ακρογιαλιά και το απαλό αεράκι λικνίζεται τρυφερά ανάμεσα στα φυλλώματα των δέντρων , ενώ το κύμα μεταφέρει μελωδικούς ήχους από το βάθος της θάλασσας. Ένα καβουράκι βγαίνει ξαφνικά από τα απόκρημνα βραχάκια και αρχίζει να σκαρφαλώνει στον κορμό ενός αλμυρικιού , που μην αντέχοντας το γαργαλητό ξεσπά σε γέλια… (τι άλλο θα μπορούσε να κάνει το καβουράκι για να γελάσει το αλμυρίκι;) . Τώρα άνοιξε τα μάτια σου μέτρα μέχρι το 10 και κάτσε στον κορμό του δέντρου για λίγο. Μόλις ηρεμήσεις πάρε τον δεύτερο φάκελο για να δεις τι έχει να σου πει.

Β) Εξομολόγηση

Ο δεύτερος φάκελος του είπε : Θέλω να σταθείς στην κουφάλα του σοφού δέντρου και να του πεις όλα όσα σε έχουν πληγώσει. Να τα φωνάξεις για να ελαφρύνεις την καρδιά σου. Μετά άκουσε τι έχει να σου πει ο τρίτος  φάκελος. Πήγε λοιπόν ο δράκος και είπε ότι τον πληγώνει που δεν έχει πια σπίτι κι ένιωσε καλύτερα. . Εσάς παιδιά τι είναι αυτό που πολλές φορές σας θυμώνει; Αν πείτε σε κάποιον τι σας προβληματίζει ηρεμείτε;

Γ) Δημιουργική έκφραση 

Μέσα στον τρίτο φάκελο βρίσκεται ένα αντίγραφο της Γκουέρνικα. Ο δράκος άνοιξε τον τρίτο φάκελο και είδε μέσα ένα παράξενο σχέδιο. Συζητούμε με τα παιδιά αν γνωρίζουν τι είναι αυτό. Μιλάμε για την ιστορία της Γκουέρνικα και συμπεραίνουμε ότι είναι αποτέλεσμα της οργής που αισθάνθηκε ο Πικάσο για τα θύματα από τον Ναζισμό. Βλέπουμε πως ένας τρόπος για να αντιμετωπίσουμε τον θυμό είναι η δημιουργία. Πώς θα εκφραζόσασταν δημιουργικά εσείς για κάτι που σας πλήγωσε; Με ποιο τρόπο; Γράφοντας ένα ποίημα; Κάνοντας μια ζωγραφιά; Με μια μουσική σύνθεση; Βρείτε τον τρόπο κι εκφράστε αυτό που είπατε παραπάνω ότι σας θυμώνει με τρόπο δημιουργικό.

Ο δράκος ηρέμησε. Γύρισε πίσω στο λιβάδι κι όλα πια είχαν ξεθολώσει. Θυμός, φόβος , μίσος είχαν πια χαθεί. Σφυρίζοντας ένα χαρούμενο σκοπό πήρε ξύλα, που βρήκε πεταμένα στο έδαφος κι έχτισε ξανά το σπίτι του από την αρχή.

Βιβλιογραφία 

1. Μακρή-Μπότσαρη, Ε. (2010). Θυμός-Επιθετικότητα-Εκφοβισμός: Από τη θεωρία στην πράξη.Αθήνα : Εκδόσεις Παπαζήση