Posted on 7 Μαΐου, 2020
Τα μοτίβα στο νηπιαγωγείο
Μοτίβο (pattern) λέμε τον τρόπο που επαναλαμβάνεται ένα οπτικό χαρακτηριστικό ή ένα αριθμητικό φαινόμενο ή ένας μουσικός ρυθμός.
Τα μοτίβα αναδεικνύουν την έννοια της μαθηματικής συνάρτησης και συμβάλλουν στην ανάπτυξη του μαθηματικού συλλογισμού των παιδιών και της αλγεβρικής σκέψης.
Το επίπεδο δυσκολίας του μοτίβου, ανεβαίνει ανάλογα με την ηλικία.
Μια εύκολη πρώτη προσέγγιση των μοτίβων είναι η απλή αντιγραφή ενός σχεδίου ως προς τη σειρά των χρωμάτων.
Ενδεικτικά προτείνω το παρακάτω φυλλάδιο από τα http://paidopoula.blogspot.com
Σε επόμενο στάδιο έρχονται τα επαναλαμβανόμενα μοτίβα χρωμάτων:
Εναλλακτικές ιδέες είτε για επαναλαμβανόμενα μοτίβα σχημάτων ή κάθετη συνέχιση χρωματικών μοτίβων με τουβλάκια θα βρείτε εδώ:
https://www.twinkl.com/resource/t-n-193-repeating-pattern-worksheets-shapes-and-colours
https://www.twinkl.com/resource/building-bricks-repeating-patterns-activity-sheet-t-m-31780
Μία άλλη τυπική άσκηση μοτίβων είναι θα δίνουμε την ακολουθία σχεδόν όλη και να ζητάμε μόνο το τελευταίο στοιχείο της ή να αφαιρούμε ένα στοιχείο από το μοτίβο και να ζητάμε να το συμπληρώσουν, όπως φαίνεται στην εικόνα παρακάτω.
Ένα επόμενο στάδιο είναι τα επαναλαμβανόμενα αριθμητικά μοτίβα, όπου ζητείται από τα παιδιά να συμπληρώσουν τον αριθμό που λείπει από τη σειρά.
Παραδείγματα θα βρείτε εδώ:
https://www.twinkl.com/resource/t-t-12539-the-very-hungry-caterpillar-number-sequencing-caterpillars
https://www.twinkl.com/resource/t-n-7069-superhero-missing-number-1-to-20-activity
Πολλά παιδιά στο νηπιαγωγείο μπορούν να αναπαράγουν πιο δύσκολα συνεχιζόμενα μοτίβα, αλλά και να κατανοήσουν απλά αναπτυσσόμενα οπτικά μοτίβα.
Τα sudoku είναι επίσης μία έξυπνη ιδέα ανάπτυξης της λογικο-μαθηματικής σκέψης.
Μπορείτε να φτιάξετε μόνοι απλά με έναν πίνακα 4 στήλες Χ 4 γραμμές και ανάλογα με τη θεματική σας να τα προσαρμόζετε.
Καλή διασκέδαση!!
Posted on 30 Απριλίου, 2020
Το ντόμινο ως διδακτικό εργαλείο
Ένα απλό παιχνίδι σαν το ντόμινο μπορεί να μας προσφέρει πολλές ευκαιρίες μάθησης! Σας προτείνω παρακάτω κάποιες ιδέες πώς να το χρησιμοποιήσετε:
ΒΗΜΑ 1: Μάθετε τους κανόνες του παιχνιδιού και παίξτε το ώσπου να εξοικειωθείτε. Αν δεν έχετε το παιχνίδι μπορείτε να το φτιάξετε μόνοι σας εύκολα ή να το εκτυπώσετε. Οδηγίες και εκτυπώσιμο ντόμινο μπορείτε να βρείτε σε αυτόν τον ιστότοπο:
https://www.infokids.gr/ntomino-edo-kai-tora-kartes-etoimes-gi/
ΒΗΜΑ 2: Φτιάξτε καρτελάκια από το 0-13. Ζητήστε από τα παιδιά να μετρήσουν το σύνολο των τελειών στο πλακάκι του ντόμινο και τοποθετήστε δίπλα τον αριθμό με το άθροισμα
ΒΗΜΑ 3: Ζητήστε από το παιδί να φτιάξει με τα τουβλάκια του θέσεις πάρκινγκ αριθμημένες από το μηδέν εώς το 13. Ανάλογα με το άθροισμα παρκάρετε και τα πλακάκια του ντόμινο.
ΒΗΜΑ 4: Αν δείτε ότι το παιδί δυσκολεύεται με την αναγνώριση αριθμών, παίξτε μαζί του το παρακάτω ντόμινο αντιστοίχισης ποσότητας και αριθμού. Αλλιώς περάστε κατευθείαν στο ΒΗΜΑ 5.
Ντόμινο αντιστοίχισης ποσότητας-αριθμού
ΒΗΜΑ 5: Διαδρομή ντόμινο αυτή τη φορά με τα αριθμητικά σύμβολα της πρόσθεσης. Έχω φτιάξει ντόμινο δύο επιπέδων δυσκολίας. Το ένα είναι με άθροισμα μέχρι πέντε και το άλλο με άθροισμα μέχρι 10.
ΒΗΜΑ 6: Παίξτε πιο ανταγωνιστικά παιχνίδια!
Παιχνίδι 1: Ρίξτε δύο ζάρια και ανάλογα με τη ζαριά παίρνετε το αντίστοιχο ντόμινο. Όποιος μαζέψει να πιο πολλά ντόμινο κερδίζει. Εναλλακτικά ζωγραφίστε ένα λουλούδι και όποιος συμπληρώσει με τις ζαριές του πιο γρήγορα τα πέταλα, κερδίζει.
Παιχνίδι 2: Ένα παιχνίδι που εξυπηρετεί και μια πρώτη επαφή με την στατιστική και τα κλάσματα, ανάλογα πώς θα το χειριστούμε. Εκτυπώστε την καρτέλα σκορ και την καρτέλα βραβείων.
Παιχνίδι στατιστικής με ντόμινο
Καλή διασκέδαση!!