English
Loading...
Χωρίς κατηγορία

Ανακαλύπτοντας την αξία της ανακύκλωσης

Πλαίσιο-Μάθημα:

Περιβαλλοντικό Πρόγραμμα Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης για την ανακύκλωση διάρκειας 2 ωρών.

 

Τίτλος:

Ανακαλύπτοντας την αξία της ανακύκλωσης

 

Σκοπός διδακτικής προσέγγισης:

Να δημιουργηθεί ή να αυξηθεί το ενδιαφέρον για την ανακύκλωση, να επιτευχθούν οι στόχοι που έχουν τεθεί μέσα από την ενεργητική εμπλοκή των μαθητών με ευχάριστο τρόπο.

Οι κυριότεροι στόχοι για τους μαθητές είναι:

Γνωστικοί:

  • να βάλουν στην καθημερινή τους ζωή την ανακύκλωση,
  • να γνωρίζουν ποια απορρίμματα ανακυκλώνονται και ποια όχι,
  • να αντιληφθούν την αξία της ανακύκλωσης για το περιβάλλον.

Ψυχοκινητικοί:

  • να συνεργάζονται μεταξύ τους

Συναισθηματικοί:

  • να έχουν θετική στάση απέναντι στην ανακύκλωση,
  • να είναι πρόθυμοι για την ανάληψη πρωτοβουλιών σε δράσεις ανακύκλωσης.

 

Μαθησιακά πλαίσια:

Γίνεται ιδιαίτερη προσπάθεια να δημιουργηθεί θετικό κλίμα, εμπιστοσύνη, επικοινωνία και αλληλοσεβασμός με τους μαθητές και χρησιμοποιούνται εναλλασσόμενες τεχνικές, όπως ενεργητική συμμετοχή, αυτενέργεια, ανάπτυξη της δημιουργικότητας και της φαντασίας, κ.λπ.

 

Αναλυτική περιγραφή διδακτικής πορείας:

1η Δραστηριότητα

Το video της 1ης δραστηριότητας αποτελεί κατάλληλο εκπαιδευτικό εργαλείο για παιδιά προκειμένου να μυηθούν στον κόσμο της ανακύκλωσης. Η παρουσίαση του θέματος με κινούμενα σχέδια, τα έντονα χρώματα που χρησιμοποιούνται, η εναλλαγή εικόνων, καθώς και η παιχνιδιάρικη/ευχάριστη μουσική, αλλά και η ύπαρξη ενός κεντρικού ήρωα που απευθύνεται με αμεσότητα στα παιδιά και που τα προτρέπει να συμμετέχουν ενεργητικά στην επίτευξη του στόχου, κεντρίζει το ενδιαφέρον τους για να το παρακολουθήσουν, να προβληματιστούν, να ευαισθητοποιηθούν και να αποκτήσουν οικολογική συνείδηση μέσω της ανακύκλωσης.

Τίτλος: Υπάρχουν χρήσιμα σκουπίδια;

Διάρκεια: 20 λεπτά

Παιδιά είναι όλα τα σκουπίδια άχρηστα;

Για να μας λυθεί η απορία ας παρακολουθήσουμε το παρακάτω  video διάρκειας 3,27 λεπτών (διεύθυνση URL https://www.youtube.com/watch?v=0hr9cOUKfGY). Στην περίπτωση που υπάρχουν παιδιά με προβλήματα ακοής, ενεργοποιείστε τη δυνατότητα που παρέχει το video για την ύπαρξη υποτίτλων.

Αφού παρακολουθήσετε το video στη συνέχεια συμπληρώστε, εν είδει φύλλου εργασίας, τις παρακάτω ασκήσεις:

 

α) αντιστοιχείστε τα «σκουπίδια» με τον σωστό κάδο:

 

                   Σκουπίδια                                        Κάδος

Παλιά τετράδια/βιβλία                Μπλε Κάδος (Ανακύκλωση)

Υπολείμματα φαγητού                Μπλε Κάδος (Ανακύκλωση)

Γυάλινα αντικείμενα                    Πράσινος Κάδος (Σκουπίδια)

Κουτάκια αναψυκτικών               Πράσινος Κάδος (Σκουπίδια)

Βρώμικα χαρτιά Μπλε                 Κάδος (Ανακύκλωση)

 

β) συμπληρώστε τα κενά στις παρακάτω προτάσεις με τις κατάλληλες λέξεις:

  1. Τα __________ είναι ένα σοβαρό πρόβλημα.
  2. Η ανακύκλωση είναι η __________ για τα σκουπίδια.
  3. Τα __________ σκουπίδια μπαίνουν στον μπλε κάδο.
  4. Τα μη ανακυκλώσιμα σκουπίδια πετιούνται στον __________ κάδο.

Αν δυσκολευτείτε παρακολουθείστε ξανά το video.

 

2η Δραστηριότητα

Το video της 2ης δραστηριότητας αποτελεί κατάλληλο εκπαιδευτικό εργαλείο για παιδιά προκειμένου να μυηθούν στον κόσμο της ανακύκλωσης. Η εναλλαγή κινουμένων σχεδίων και  πραγματικών εικόνων, τα έντονα χρώματα και η μουσική κεντρίζουν το ενδιαφέρον των παιδιών να το παρακολουθήσουν. Η χρησιμοποίηση αρχικά ασπρόμαυρου κάδου και ακολούθως μπλε, βοηθάει τα παιδιά να απομνημονεύσουν τον σωστό κάδο ανακύκλωσης. Περαιτέρω, η ύπαρξη θεματικών υποκεφαλαίων, καθώς και ερωτοαπαντήσεων, κάνει το περιεχόμενο του video πιο κατανοητό, η δε οπτικοποίηση της πληροφορίας, στα στάδια της ανακύκλωσης, βοηθάει τα παιδιά να κάνουν σχετικούς συνειρμούς στην καθημερινότητάς τους. Τέλος, μέσω της προτροπής των παιδιών να καταστούν κοινωνοί για την επιτυχία του εγχειρήματος, προσπαθεί να επιτύχει την ενεργητική συμμετοχή τους στη διαδικασία της ανακύκλωσης.

Τίτλος: Είναι ο μπλε κάδος ένας απλός κάδος;

Διάρκεια:  20 λεπτά

Παιδιά είναι τελικά ο μπλε κάδος ένας απλός κάδος;

Για να δούμε τι πραγματικά είναι ας παρακολουθήσουμε το παρακάτω  video διάρκειας 6,28 λεπτών (διεύθυνση URL  https://www.youtube.com/watch?v=jUXWKk3JLCU). Στην περίπτωση που υπάρχουν παιδιά με προβλήματα ακοής, ενεργοποιείστε τη δυνατότητα που παρέχει το video για την ύπαρξη υποτίτλων.

Αφού παρακολουθήσετε το video στη συνέχεια συμπληρώστε, εν είδει φύλλου εργασίας, την παρακάτω άσκηση τύπου σωστού-λάθους:

  1. Ο Μπλέκας θέλει να καταστρέψει τον πλανήτη. Σ  Λ
  2. Τα γυάλινα αντικείμενα ανακυκλώνονται. Σ Λ
  3. Η επιτυχία της ανακύκλωσης εξαρτάται από όλους μας. Σ  Λ
  4. Στον κάδο της ανακύκλωσης πετάμε γεμάτες σακούλες. Σ Λ
  5. Πετάμε τις συσκευασίες χωρίς να τις αδειάσουμε. Σ Λ

Αν δυσκολευτείτε παρακολουθείστε ξανά το video.

 

3η Δραστηριότητα

Τίτλος: Ζωγραφίζοντας για την ανακύκλωση

Διάρκεια: 40 λεπτά

Παιδιά με αφόρμηση αφίσες/ζωγραφιές που δημιούργησαν παιδιά της ηλικίας σας με θέμα την ανακύκλωση (διεύθυνση URL https://elp.gr/ergasies-mathiton/2021/01/zografizoume-afises-gia-tin-anakyklosi-g-dimotikou-amarousiou/), δημιούργησα και εγώ μια δική μου αφίσα στο λογισμικό canva (https://blogs.4all.e-me.edu.gr/BillKogias/2025/01/06/canva/). Μπείτε στους ανωτέρω συνδέσμους, και αφού δείτε και εμπνευστείτε από αυτές  των παιδιών και τη δική μου, δημιουργήστε τη δικής σας αφίσα/ζωγραφιά με θέμα την ανακύκλωση, η οποία μπορεί να διακοσμήσει το δωμάτιό σας ή τη φυσική τάξη του σχολείου σας.

 

4η Δραστηριότητα

Τίτλος: Τέχνη και ανακύκλωση

Διάρκεια: 40 λεπτά

Εμπνέεται παιδιά η τέχνη από την ανακύκλωση;

Με αφόρμηση άρθρο του Καλλιτεχνικού Γυμνασίου Γέρακα με θέμα «Τέχνη και Ανακύκλωση», που αναρτήθηκε στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο  (διεύθυνση URL http://kpe-kastor-old.kas.sch.gr/peekpe4/proceedings/synedria14/maravelaki.pdf) δέστε κατασκευές από ανακυκλώσιμα υλικά, φωτογραφίες των οποίων περιλαμβάνονται στο εν λόγω άρθρο.  Στη συνέχεια, παίρνοντας ιδέες από τις φωτογραφίες που είδατε κατασκευάστε από ανακυκλώσιμα υλικά ένα δικό σας έργο (π.χ. μολυβοθήκη από λευκοσίδηρο).

 

Στον ελεύθερο χρόνο σας μπορείτε να ανατρέξτε σε σελίδες για την ανακύκλωση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, μαζί με τους γονείς σας, προκειμένου να ενημερωθείτε και να ευαισθητοποιηθείτε στο θέμα της ανακύκλωσης.

Ενδεικτικά αναφέρω τους παρακάτω:

https://www.facebook.com/profile.php?id=100064284745735&locale=el_GR

https://www.facebook.com/anakyklosimag.gr?locale=el_GR

 

Leave a Reply