Updated on 10 Απριλίου, 2020
Το Πάσχα του κορονοϊού
Το Πάσχα του κορονοϊού
Πασχαλινό κουνέλι
Πάτησε στην εικόνα
Χρησιμοποιήστε τη βούρτσα για να επιλέξετε το χρώμα μετακινώντας την παλέτα και κάνοντας κλικ στο ποντίκι σας. Στη συνέχεια, μπορείτε να μετακινήσετε το ποντίκι πάνω και να κάνετε κλικ στο τμήμα της εικόνας που θέλετε να συμπληρώσετε. Θυμηθείτε ότι μπορείτε να αλλάξετε το χρώμα όσο συχνά θέλετε.
Τα Άγια πάθη και η Ανάσταση
(λογοτεχνικά κείμενα, εικονογραφία, υμνογραφία)
Λογοτεχνικά κείμενα
Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης, «Πάσχα ρωμέικο» [πηγή: Βικιθήκη]
Πηνελόπη Δέλτα, [Ο Χριστός και τα παιδιά] [πηγή: Σπουδαστήριο Νέου Ελληνισμού]
Διονύσιος Σολωμός, «Η ημέρα της Λαμπρής» [πηγή: Σπουδαστήριο Νέου Ελληνισμού]
Γρηγόριος Ξενόπουλος, «Tο πρώτο μου Πάσχα» [πηγή: Σπουδαστήριο Νέου Ελληνισμού]
Αιμιλία Πετράκη, «Το Πάσχα της γιαγιάς» [πηγή: Σπουδαστήριο Νέου Ελληνισμού]
Ανδρέας Καρκαβίτσας, «Πάσχα στα πέλαγα» [πηγή: Σπουδαστήριο Νέου Ελληνισμού
Γρηγόριος Ξενόπουλος, «Τα κόκκινα αυγά» [Ανθολόγιο Λογοτεχνικών Κειμένων Ε΄ & ΣΤ΄ Δημοτικού] * * *
Εικονογραφία
Τα Άγια Πάθη δια χειρός Θεοφάνους του Κρητός [πηγή: εικαστικόν]
Το Θείο Πάθος και η Ανάσταση στη βυζαντινή αγιογραφία [πηγή: εικαστικόν] * * *
Υμνογραφία
Ανθολογία ύμνων της Μ. Εβδομάδας [πηγή: musicale. Ελληνική Μουσική Βιβλιοθήκη]
Ύμνοι της Μ. Εβδομάδας υπό τη διεύθυνση του Λυκούργου Αγγελόπουλου [πηγή: musicale. Ελληνική Μουσική Βιβλιοθήκη]
Ύμνοι του Πάσχα (αναστάσιμοι) υπό τη διεύθυνση του Λυκούργου Αγγελόπουλου [πηγή: musicale. Ελληνική Μουσική Βιβλιοθήκη]
* * *
Πάσχα στο Φούρνο
Κική Δημουλά
Βιβλιοπροτάσεις
ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ ΓΙΑ ΝΑ ΣΠΑΤΕ ΚΕΦΙ
Ποιος είπε πως κάθε ιστορία πρέπει να έχει ένα μόνο τέλος; Στον Τζάνι Ροντάρι δεν άρεσαν ποτέ οι κανόνες που επιβάλλονται χωρίς να αιτιολογούνται. Και ο κανόνας πως κάθε ιστορία πρέπει να έχει ένα μόνο τέλος του φαινόταν πως έπρεπε να αμφισβητηθεί, για να αποδειχτεί αν είναι σωστός ή όχι. Να λοιπόν το αποτέλεσμα: "Παραμύθια για να σπάτε κέφι", ένα βιβλίο με είκοσι πρωτότυπες ιστορίες. Ο συγγραφέας προτείνει τρεις διαφορετικούς επιλόγους για κάθε ιστορία και προτρέπει τα παιδιά να επιλέξουν αυτόν που προτιμούν και να αιτιολογήσουν το "γιατί", ή ακόμη και να γράψουν ένα δικό τους τέλος! Τα "Παραμύθια για να σπάτε κέφι" διασκεδάζουν, εδώ και πάνω από σαράντα χρόνια, μικρούς και μεγάλους, και, ταυτόχρονα, τους κάνουν να προβληματιστούν, να συζητήσουν, να δημιουργήσουν, να παίξουν. Η Άννα Λάουρα Καντόνε με την ευρηματική εικονογράφησή της ενισχύει την εκπαιδευτική αξία κάθε ιστορίας
Η Κοιλάδα με τις Πεταλούδες
Στο όχι και πολύ μακρινό μέλλον δύο δωδεκάχρονα παιδιά, ο Ζώης και η Κόρα, αποφασίζουν να παίξουν ένα «παράξενο» παιχνίδι. Ξέρουν πως, για να γίνει αυτό, πρέπει να βγουν έξω από το διάφανο θόλο που προστατεύει την πόλη τους, στην ερημιά μιας παλιάς λίμνης που έχει αποξηρανθεί.
Δεν έχουν υπολογίσει τη βροχή που πέφτει συνέχεια τον τελευταίο καιρό, ούτε πως αυτό που εκείνοι ξεκίνησαν σαν παιχνίδι έχει τους δικούς του κανόνες, ολότελα διαφορετικούς από κείνους των παιχνιδιών που έπαιζαν μέσα από τις οθόνες τους.
ΑΝΑΣΤΑΣΙΜΗ ΠΡΟΣΕΥΧΗ
Χριστός Ανέστη εκ νεκρών,
θανάτω θάνατον πατήσας
και τοις εν τοις μνήσασιν, ζωήν χαρισάμενος.
Ανάστασιν Χριστού θεασάμενοι, προσκυνήσωμεν Άγιον, Κύριον, Ιησούν τον μόνον αναμάρτητον. Τον Σταυρόν Σου, Χριστέ, προσκυνήσωμεν και την Αγίάν Σου Ανάστασιν υμνούμεν και δοξάζομεν. Συ γαρ ει ο Θεός ημών, εκτός Σου άλλον ουκ οίδαμεν, το όνομά σου ονομάζομεν. Δεύτε, πάντες οι πιστοί, προσκυνήσωμεν την του Χριστού Αγίαν Ανάστασιν. Ιδού γαρ ήλθεν δια του Σταυρού χαρά εν όλω τω κόσμω. Δια παντό ςευλογούντες τον Κύριον, υμνούμεν την Ανάστασιν Αυτού. Σταυρόν γαρ υπομείνας δι' ημάς, θανάτω, θάνατον ώλεσεν.
Αναστάς ο Ιησούς από του τάφου, καθώς προείπεν,
έδωκεν ημίν την αιώνιον ζωήν και το μέγα έλεος.
ΠΑΣΧΑ
Ιησούς από τη Ναζαρέτ
Ο «Ιησούς από τη Ναζαρέτ» προβάλλεται κάθε μα κάθε χρόνο από την τηλεόραση και είναι ελάχιστοι εκείνοι που δεν την έχουν δει κάποια στιγμή στη ζωή τους. Στο έπος του Φράνκο Τζεφιρέλι ο Ρόμπερτ Πάουελ υποδύεται των Ιησού, ενώ στο καστ συμπεριλαμβάνονται οι Αν Μπάνκροφτ, Κλαούντια Καρντινάλε, Άντονι Κουίν, Κρίστοφερ Πλάμερ και ο Γιώργος Βογιατζής. Για πολλούς, την παράσταση «κλέβει» η εκπληκτική μουσική επένδυση. Είναι σίγουρα η κλασικότερη, η πιο πλήρης και η πιο καλογυρισμένη «πασχαλινή» παραγωγή που έχει γίνει ποτέ.
https://www.youtube.com/watch?v=rMe0tCarz1g&feature=emb_err_watch_on_yt
Σήμερον κρεμάται επί ξύλου
Πέτρος Γαϊτάνος
Aι γενεαί πάσαι
Αι γενεαί πάσαι, ύμνον τη ταφή σου προσφέρουσι, Χριστέ μου. Καθελών του ξύλου ο Αριμαθαίας εν τάφω σε κηδεύει. Μυροφόροι ήλθον μύρα σοι, Χριστέ μου, κομίζουσαι προφρόνως. Ους έθρεψε το μάννα, εκίνησαν την πτέρναν κατά του ευεργέτου. Ω της παραφροσύνης και της χριστοκτονίας της των προφητοκτόνων! Ως άφρων υπηρέτης προδέδωκεν ο μύστης την άβυσσον σοφίας. Ω γλυκύ μου έαρ, γλυκύτατόν μου τέκνον, που έδυ σου το κάλλος; Πεπλάνηται ο πλάνος, ο πλανηθείς λυτρούται σοφία ση, Θεέ μου. Φρίττουσιν οι νόες την ξένην και φρικτήν σου ταφήν του πάντων κτίστου. Έρραναν τον τάφον οι μυροφόροι μύρα λίαν πρωί ελθούσαι. Ειρήνην Εκκλησία, λαώ σου σωτηρίαν δώρησαι ση εγέρσει. Αι γενεαί νυν πάσαι, ύμνον τη ταφή σου προσφέρουσι, Χριστέ μου.
Δήμητρα Γαλάνη
Το Μοιρολόγι της Παναγίας
Πολύτιμη κληρονομιά το "μοιρολόι της Παναγιάς" μεταδίδεται αιώνες τώρα από γενιά σε γενιά.
Με την ίδια ευλάβεια κάθε χρόνο τη νύχτα της Μεγάλης Πέμπτης ο χορός των γυναικών φτιάχνει έναν κύκλο με κέντρο τον Εσταυρωμένο Κύριό μας και η πρεσβύτερη στην ηλικία, αφού κάνει το σταυρό της αρχίζει πρώτη το μοιρολόι:
"Τώρα είν' άγια Σαρακοστή τωρα ειν' άγιες μέρες ".
Οι υπόλοιπες γυναίκες όλες μαζί ξαναλένε τον πρώτο στίχο, λυπητερά, κλαψιάρικα όπως είναι και ο ήχος του μοιρολογιού. Μονοφωνία που μας έρχεται από τα βάθη της καρδιάς και από τα βάθη των αιώνων. Καμία παραφωνία όλες γνώστριες του ρυθμού και της κίνησης χωρίς ποτέ να έχουν κάνει δοκιμή, γιατί όλες τις εμπνέει η ίδια πίστη και αγάπη προς το Εσταυρωμένο Λυτρωτή μας.
Τη νύχτα της Μεγάλης Πέμπτης στην Κάτω Παναγιά Μικράς Ασίας, οι γυναίκες και τα κορίτσια παρέμεναν στην εκκλησία και ξενυχτούσαν το Χριστό, ψάλλοντας το μοιρολόι της Παναγίας.
Στο λαϊκό αυτό μικρασιάτικο άσμα, αποδίδεται παραστατικά, το μαρτύριο του Θεανθρώπου, και ταυτόχρονα, το μαρτύριο του Ελληνικού Γένους.
Οι πραγματικά ηρωικοί εκείνοι Έλληνες της Μ.Ασίας, διατηρούσαν κρυφά ή φανερά, αμείωτη την πίστη των Πατέρων τους, και βέβαιη, την αποκατάσταση του Έθνους.
Μέσα στη φρικτή αυτή κατάσταση, και ειδικότερα κατά τη Μ.Εβδομάδα, εν αναμονή του Πάσχα, έψαλλαν το μοιρολόι της Παναγίας.
Αυτό το μακροσκελές μοιρολόι διέσωσαν και μετέφεραν, από τη μακρινή τους Πατρίδα, την Παλαιά Κάτω Παναγιά Μ.Ασίας, οι πρόσφυγες της Νέας Κάτω Παναγιάς.
Συνεχίζουν και σήμερα να το ψέλνουν κάθε Μ.Πέμπτη, κάτω από το σταυρό, με τον ίδιο σκοπό, λυπητερά, κλαψιάρικα, όπως μας ήρθε από τα βάθη των αιώνων.
Ο λαϊκός θρήνος της Μεγάλης Παρασκευής "Σήμερα μαύρος ουρανός, σήμερα μαύρη μέρα", με τη μουσική εκδοχή της Θράκης, από τον Χρόνη Αηδονίδη και τη Νεκταρία Καραντζή. Εκπομπή: "Έχει γούστο" με την Μπήλιω Τσουκαλά Μ. Τρίτη 2010
Ο θρήνος της Παναγίας ή αλλιώς το Μοιρολόι της Μ. Πέμπτης στην Αρχίπολη της Ρόδου τη Μ. Πέμπτη στις 25-04-2008. Τραγουδούν γυναίκες απ'το χωριό, αυτές που ακόμα και σήμερα κρατούν την παράδοση μας και την φυλάνε ως κόρη οφθαλμού, δείχνοντάς μας πως οι Ύμνοι της Λατρείας έχουν περάσει στην παράδοση.
ΜΕΓΑΛΗ ΠΕΜΠΤΗ
Την Μεγάλη Πέμπτη έχουμε την κορύφωση του Θείου Δράματος με την σταύρωση του Ιησού στον Γολγοθά.
Το πρωί της Μεγάλης Πέμπτης τελείται ο εσπερινός της Μεγάλης Παρασκευής μαζί με τη Θεία Λειτουργία του Μεγάλου Βασιλείου.
ταφή Του.
Στον Εσπερινό της ημέρας έχουμε τη Σταύρωση του Θεανθρώπου και διαβάζονται τα 12 Ευαγγέλια που περιγράφουν τα Άγια Πάθη, ενώ ανάμεσα στο 5ο και 6ο ψάλλεται το αντίφωνο «Σήμερον κρεμάται επί ξύλου…» και ο Εσταυρωμένος λιτανεύεται από τους ιερείς.
Το βράδυ τελείται ο όρθρος της Μεγάλης Παρασκευής. Σε αυτόν αναπαριστάται το Θείο Δράμα της Σταύρωσης
Όλο το βράδυ της Μεγάλης Πέμπτης, παραμένουν στις εκκλησίες κυρίως γυναίκες και ψάλλουν ύμνους για το Χριστό, ενώ στολίζεται ο επιτάφιος.
ΜΕΓΑΛΗ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
Η Μεγάλη Παρασκευή είναι η πένθιμη ημέρα της χριστιανοσύνης, λόγω της σταύρωσης του Χριστού
Την κορύφωση του Θείου Δράματος βιώνουν εκατομμύρια Ορθοδόξων χριστιανών ανά τον κόσμο. Ο Ιησούς Χριστός οδηγείται στο σταυρό. Οι πιστοί θρηνούν. Ο Χριστός αποκαθηλώνεται και τοποθετείται στον Επιτάφιο.
Όλη την ημέρα οι καμπάνες χτυπούν πένθιμα σε όλη την Ελλάδα και παραδοσιακά απαγορεύεται πάσα εργασία.
Το πρωί γίνεται ο στολισμός του Επιταφίου. Αρχικά ψάλλονται οι Μεγάλες Ώρες, που περιέχουν ψαλμούς, τροπάρια, Αποστόλους, Ευαγγέλια και Ευχές. Στη συνέχεια ψάλλεται ο Εσπερινός της Μεγάλης Παρασκευής και γίνεται η Αποκαθήλωση του Εσταυρωμένου. Ακολούθως, τοποθετείται στο Ιερό Κουβούκλιο ένα ύφασμα πάνω στο οποίο έχει κεντηθεί ή ζωγραφιστεί ο Κύριος. Το ύφασμα αυτό λέγεται Επιτάφιο.
Το απόγευμα θα ψαλεί σε όλες τις εκκλησίες ο όρθρος του Μεγάλου Σαββάτου. Η εκκλησία έχει αποδώσει σε ύμνους εξαιρετικής αισθητικής την ταφή του Χριστού και τον θρήνο της Παναγίας.
Κατά τη διάρκεια της ακολουθίας ψάλλονται σε τρεις στάσεις (μέρη) τα λεγόμενα Εγκώμια, μικρά τροπάρια πολύ αγαπητά στο λαό, αγνώστου ποιητή. Τα πιο γνωστά:
«Η ζωή εν τάφω…»
«Άξιον εστί μεγαλύνειν…»
«Αι γενεαί πάσαι…»
«Ω γλυκύ μου Έαρ…»
Στη συνέχεια γίνεται η Περιφορά του Επιταφίου, εκτός του ναού και στα όρια της Ενορίας.
Ἡ διπλὴ γιορτή
Δημήτρης Καμπούρογλου
ΗΝ ΙΔΙΑ ΜΕΡΑ γιόρτασαν οἱ Χριστιανοὶ τὴ Λαμπρή τους καὶ οἱ Τοῦρκοι τὸ μπαϊράμι τους – ἔτσι ἔτυχε.
Ἡ γρῃὰ ἡ κλησάρισσα τῆς Σωτήρας, τὰ μεσάνυχτα τοῦ Μεγάλου Σαββάτου, ἀφοῦ ἔκαμαν οἱ Χριστιανοὶ Ἀνάσταση κι’ ἀπόλυσεν ἡ ἐκκλησιά, κλείστηκε στὸ κελλί της μέσα, διπλοαμπάρωσε τὴν πορτίτσα της κ’ ἔβαλε γιὰ καλὸ καὶ γιὰ κακὸ ἀπὸ πίσω καὶ τὸ φορτσέρι της γεμάτο μ’ ὅλο της τὸ νοικοκυριό, γιατὶ τὸ τούρκικο ξεφάντωμα μποροῦσε νὰ ξεσπάσῃ ἀπάνω της.
Ἔξαφνα χτυπᾷ τρεῖς φορὲς ἡ πόρτα της, τάκ, τάκ, τάκ…
Ἄλλες τρεῖς φορὲς χτύπησε κ’ ἡ καρδιὰ τῆς κλησάρισσας.
— Ἂν εἶσαι Χριστιανὸς νὰ σὲ πολυχρονάῃ ὁ μεγαλοδύναμος, κι’ ἂν εἶσαι Τοῦρκος πάλι καλῶς ὥρισες.
— Ἄνοιξε γλήγωρα γειτόνισσα καὶ μὴ φοβᾶσαι, ἐγὼ εἶμαι.
— Μπά! ἐσύ ‘σαι γειτόνισσα; Καὶ τί γυρεύεις τέτοιαν ὥρα;
…Ἡ πορτίτσα τοῦ κελλιοῦ ἀνοίγει. Τὸ κατάλευκο κούφταλο, ἡ κλησάρισσα, ὑποδέχεται τὸ κατάμαυρο σκέλεθρο, μιὰ γρῃὰ Ἀραπίνα, φιλενάδα της, ποὺ καθότανε μέσα σ’ ἕνα χάλασμα τῆς γειτονιᾶς. Ἡ πορτίτσα ξανάκλεισε. Ἡ Ἀραπίνα μιλεῖ πρώτη:
— Τώρα ποὺ ‘σύχασ’ ὁ κόσμος ὅλος κ’οἱ χαροκόποι τραβήχτηκαν στὰ σπίτια τους, ἦρθε κ’ ἐμένα ἡ ἀράδα μου νὰ γιορτάσω τὸ μπαϊράμι μου στὸ τρυποσπιτό μου μέσα. Ἔκαμα ν’ ἁπλώσω πάνω σὲ κἄτι πέτρες τ’ ἀποφάγια τῶν ἀγάδων πού ‘χα σ’ ἕνα χαρτὶ τυλιγμένα, καὶ τότες σὲ συλλογίστηκα, ζάβαλι γειτόνισσα, κλεισμένη καταμόναχη στὸ κελλί σου, ξημερώνοντας ἡ Λαμπρή σας· σὲ ψυχοπόνεσα, τύλιξα πάλι τ’ ἀποφάγια, καὶ εἶπα μέσα μου: «Κακόμοιροι Χριστιανοί! σκλάβοι καὶ σεῖς, σκλάβοι καὶ μεῖς. Πιὸ φτωχοὶ ἐμεῖς, μὰ πιὸ δυστυχισμένοι ἐσεῖς, γιατὶ γινήκατε δοῦλοι στὸν ἴδιο τὸν τόπο, ποὺ μιὰ φορὰ ἤσαστε ἀφεντικά.» Ἂς πάω λοιπόν, εἶπα, νὰ γιορτάσωμε μαζί, αὐτὴ τὴ Λαμπρή της κ’ ἐγὼ τὸ μπαϊράμι μου. Ξεκίνησα κ’ ἦρθα.
Κι ἀκούμπησε τὸ μικρό της τὸ δέμα ἀπάνω στὸ τρικλὸ τραπεζάκι τοῦ κελλιοῦ.
Σηκώνεται τότες ἡ κλησάρισσα γελαστὴ καὶ ψάχνει μέσα στὴν κασέλα της. Βγάζει ἕνα κόκκινο αὐγὸ καὶ τὸ δίνει στὴν Ἀραπίνα.
Τὸ παίρνει ἐκείνη μ’ εὐχαρίστησι μεγάλη, σηκώνει τὸ χέρι της ψηλὰ καὶ τὸ παρατηρεῖ γύρω γύρω στὸ φῶς τοῦ λυχναριοῦ, μὲ χαρὰ μικροῦ παιδιοῦ καὶ τὸ θαυμάζει σἂν κανένα σπάνιο καὶ περίφημο πρᾶμμα.
Ἡ γρῃὰ ἡ κλησάρισσα ἔρχεται σιγὰ σιγά, κάθεται κοντά της, καὶ ἔξαφνα κάνει τσὰκ μία, καὶ τῆς τὸ σπάζει μὲ τὸ ἄλλο κόκκινο αὐγὸ ποὺ εἶχε κρυμμένο στὸ ἄλλο της τὸ χέρι, ξεκαρδισμένη στὰ γέλια γιὰ τὸ κατόρθωμά της.
Τὸ κελλί εἶναι μισοσκότεινο. Τὸ λυχνάρι μόλις καὶ φέγγει. Ζυγώνουν κοντὰ κοντά, μάγουλο μὲ μάγουλο, τὰ δυὸ γεροντικὰ κεφάλια, κάτασπρο τὸ ἕνα, κατάμαυρο τὸ ἄλλο, καὶ φιλιοῦνται…
Πηγή: Δημήτρης Καμπούρογλου, Ἡ Κυρὰ Τρισεύγενη κι ἄλλα διηγήματα, Εἰδικὴ ἔκδοση γιὰ τὴν ἐφημερίδα τὸ «Βῆμα», Ἀθήνα, 2009 [α΄ ἔκδοση 1900].
Πάσχα στη Ζάκυνθο
Το Πάσχα στη Ζάκυνθο είναι μοναδικό. Οι ύμνοι ψάλλονται κατά την ιδιόμορφη Ζακυνθινή εκκλησιαστική μουσική και αντί για κεντητό επιτάφιο χρησιμοποιείται ο Αμνός
Ε΄ ΤΑΞΗ
ENOTHTA 14. Πάσχα
H ημέρα της Λαμπρής
ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ ΣΟΛΩΜΟΥ
ΑΠΑΝΤΑ
ΤΑ ΕΥΡΙΣΚΟΜΕΝΑ ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ
Πάτησε στις εικόνες
&&&&&&&&&&&&&&&&
Η λέξη μαυρίλα,...
Πάτησε στην εικόνα
Γράψε στο Ηλεκτρονικό λεξικό το λήμμα: μαυρίλα,...
Πάτησε Αναζήτηση
&&&&&&&&&&&&&&&&&&
Οι συνώνυμες και αντίθετες λέξεις :
συμμαζωχτείτε,...
Πάτησε στην εικόνα
Γράψε στο Ηλεκτρονικό λεξικό τις λέξεις.
Πάτησε Αναζήτηση
Το Λεξισκόπιο είναι ένα σύνθετο γλωσσικό εργαλείο, το οποίο παρέχει πληροφορίες για μια νεοελληνική λέξη ή φράση, συνδυάζοντας τη λειτουργικότητα του Συλλαβιστή, του Ορθογράφου, του Λημματοποιητή, του Μορφολογικού Λεξικού και τουΘησαυρού Συνωνύμων-Αντιθέτων της Neurolingo
&&&&&&&&&&&&&&&&&&
Η ΗΜΕΡΑ ΤΗΣ ΛΑΜΠΡΗΣ
Ποίηση: Διονύσιος Σολωμός
«ξημερώματα τῆς Κυριακῆς τοῦ Πάσχα, δίκαια ἡ κριτικὴ τὸ θεώρησε
ὡς τὴν πιὸ ἄρτια ἀπόδοσι τῆς μεγάλης γιορτῆς τῶν ὁρθοδόξων στὴ νεοελληνική ποίησι.»
.............................................................................................
&&&&&&&&&&&&&&&&&&
Ο ΛΑΜΠΡΟΣ
Η ημέρα της Λαμπρής
1.
Καθαρώτατον ήλιο επρομηνούσε
Της αυγής το δροσάτο ύστερο αστέρι,
Σύγνεφο, καταχνιά, δεν απερνούσε
Τ’ ουρανού σε κανένα από τα μέρη∙
Και από ’κει κινημένο αργοφυσούσε
Τόσο γλυκό στο πρόσωπο τ’ αέρι,
Που λες και λέει μες στης καρδιάς τα φύλλα:
Γλυκειά η ζωή κι ο θάνατος μαυρίλα.
2.
Χριστός Ανέστη! Νέοι, γέροι και κόρες,
Όλοι, μικροί μεγάλοι, ετοιμαστήτε∙
Μέσα στες εκκλησίες τες δαφνοφόρες
Με το φως της χαράς συμμαζωχτήτε∙
Ανοίξτε αγκαλιές ειρηνοφόρες
Ομπροστά στους Αγίους και φιληθήτε∙
Φιληθήτε γλυκά χείλη με χείλη,
Πέστε: Χριστός Ανέστη, εχθροί και φίλοι.
Δάφνες εις κάθε πλάκα έχουν οι τάφοι.
Και βρέφη ωραία στην αγκαλιά οι μανάδες∙
Γλυκόφωνα κοιτώντας τες ζωγραφι-
σμένες εικόνες, ψάλλουνε οι ψαλτάδες∙
Λάμπει το ασήμι, λάμπει το χρυσάφι,
Από το φως που χύνουνε οι λαμπάδες∙
Κάθε πρόσωπο λάμπει απ’ τ’ αγιοκέρι,
Οπού κρατούνε οι Χριστιανοί στο χέρι.
XXII.
Βγαίνει, γιατί στα σωθικά του ανάφτει,
Και για πρώτο απαντά τον νεκροθάφτη.
XXIII.
Κανείς δεν του μιλεί, και δεν του δίνει
Το φιλί το γλυκό που φέρνει ειρήνη.
XXIV.
Πάντα χτυπάει, σαν νάλπιζε εκεί κάτω
Ν’ αγροικηθή στης κόλασης τον πάτο.
Σημείωση: Μέρος του αποσπάσματος εδημοσιεύτηκε το 1853 στο έργο του Γρασσέτη «Grammatica della lingua greca moderna seguita da un dialogo sopra la lingua e da un discorso sulla metrica». Αναδημοσιεύτηκε η πρώτη στροφή στην έκδ. Ρωσσολίμου και ολόκληρο αναδημοσιεύτηκε στην έκδ. Τερζάκη απ’ όπου το παίρνουμε.
Πηγή: Διονυσίου Σολωμού άπαντα τα ευρισκόμενα ελληνικά ποιήματα με τον διάλογον και τα προλεγόμενα του Ιακώβου Πολυλά (εκδόσεις Δαμιανού, Αθήναι (στο βιβλίο δεν αναφέρεται το έτος έκδοσης)
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
Η ΗΜΕΡΑ ΤΗΣ ΛΑΜΠΡΗΣ
Ποίηση: Διονύσιος Σολωμός
«ξημερώματα τῆς Κυριακῆς τοῦ Πάσχα, δίκαια ἡ κριτικὴ τὸ θεώρησε
ὡς τὴν πιὸ ἄρτια ἀπόδοσι τῆς μεγάλης γιορτῆς τῶν ὁρθοδόξων στὴ νεοελληνική ποίησι.»
ΑΝΑΛΥΣΗ - ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΚΕΙΜΕΝΟΥ
1. ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Το ποίημα “Η ημέρα της Λαμπρής” είναι ένα λυρικό απόσπασμα από το εκτενές ποίημα του Διονύσιου Σολωμού ο “Λάμπρος”. Το ποίημα του αυτό, όπως όλα τα μεγάλα του έργα («Ελεύθεροι Πολιορκημένοι», «Κρητικός», «Πόρφυρας»), έμεινε ατελείωτο, γιατί δεν πρόλαβε να το τελειώσει. `Αρχισε τη συγγραφή του στη Ζάκυνθο το 1826 και τη συνέχισε αργότερα στην Κέρκυρα, χωρίς όμως να κατορθώσει την ολοκλήρωση της. Το ποίημα “Η ημέρα της Λαμπρής” είναι ένα ρομαντικό και λυρικό ποίημα και είναι γραμμένο στη δημοτική γλώσσα.
2. ΝΟΗΜΑ
Η ημέρα της Λαμπρής φαινόταν από το πρωί ότι θα είναι καλή. Τη μέρα αυτή ακόμα και η φύση είναι όμορφη. Ο ουρανός είναι καταγάλανος, χωρίς σύννεφα. Ο ήλιος λάμπει ψηλά στον ξάστερο ουρανό. Το αεράκι φυσά γλυκά στα πρόσωπα των ανθρώπων και τα δροσίζει, δημιουργεί δηλαδή στα πρόσωπα αγαλλίαση και χαρά. Η φύση ολόκληρη ετοιμάζεται να γιορτάσει τη Λαμπρή. `Εχει ντυθεί στα γιορτινά της, έτσι που κάνει τη ζωή να φαίνεται γλυκιά, ενώ το θάνατο να φαίνεται δυστυχία.
Το “Χριστός ανέστη” θα ακουστεί σε λίγο και όλοι οι πιστοί πρέπει να μαζευτούν στις εκκλησίες για την ιερή αυτή στιγμή που δίνεται το `Αγιο φως και ψάλλεται το αναστάσιμο τροπάριο. Ο ποιητής προτρέπει τους πιστούς να αγκαλιαστούν μπροστά στις εικόνες των Αγίων και να ανταλλάξουν μεταξύ τους φιλιά αγάπης. Τους προτρέπει να πουν το “Χριστός ανέστη” όχι μόνο στους φίλους, αλλά και στους εχθρούς. Η μέρα της Αναστάσεως, είναι μέρα ειρήνης και αγάπης.
Ακόμα και οι τάφοι συμμετέχουν στη χαρά της Αναστάσεως και είναι στολισμένοι με δάφνες. Οι δάφνες είναι το φυτό της νίκης και του θριάμβου. Η Ανάσταση του Χριστού σημαίνει Ανάσταση των νεκρών, σημαίνει ήττα του θανάτου. Οι μανάδες κρατούν τα βρέφη τους στην αγκαλιά τους, οι ψάλτες ψάλλουν “γλυκόφωνα”. `Ολα μέσα στις εκκλησίες, άψυχα και έμψυχα, λάμπουν από το φως των λαμπάδων. Λάμπουν τα πρόσωπα των Χριστιανών, καθώς φωτίζονται από το άγιο φως των κεριών
3. ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ
-
επρομηνούσε = προειδοποιούσε, προανάγγελε
-
ύστερο = τελευταίο
-
καταχνιά = ομίχλη
-
κινημένο = ξεκινημένο
-
συμμαζωχτείτε = συγκεντρωθείτε
4. ΕΝΟΤΗΤΕΣ
-
1η Ενότητα: Η πρώτη ενότητα του ποιήματος αποτελείται από την πρώτη στροφή, η οποία λειτουργεί και ως πρόλογος. Στην πρώτη ενότητα ο ποιητής δίνει μια υπέροχη περιγραφή της φύσης, η οποία ντύνεται στα γιορτινά της και βρίσκεται έτσι στην ύψιστη ωραιότητα της. Η ομορφιά της φύσης αντανακλάται πάνω στον άνθρωπο και τον κάνει ευτυχισμένο.
-
2η Ενότητα: Η δεύτερη ενότητα αποτελείται από τη δεύτερη και τρίτη στροφή του ποιήματος. Αυτές αποτελούν και το κύριο μέρος του ποιήματος. Σ’ αυτές τις δύο στροφές ο ποιητής περιγράφει την Ανάσταση μέσα σε μια Ορθόδοξη Εκκλησία.
5. ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΙΔΕΑ
Η κεντρική ιδέα του ποιήματος είναι η ίδια η ιδέα της Ανάστασης μαζί με το μήνυμα της. Η ημέρα της Λαμπρής είναι μέρα χαρά και συμφιλίωσης, μέρα ειρήνης και αγάπης. Ακόμα η μέρα της Ανάστασης συμβολίζει την πίστη στη μέλλουσα και αιώνια ζωή των ψυχών.
http://www.odyssey.com.cy
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ ΣΟΛΩΜΟΥ
Πάτησε στην εικόνα
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
Τραγούδια για την Μ. Εβδομάδα
Μουσική: Σταύρος Κουγιουμτζής
Ερμηνεία: Γιώργος Νταλάρας
ΛΥΣΕΙΣ - ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
Βιβλίο Μαθητή
© taexeiola
Πάτησε στην εικόνα
&&&&&&&&&&&&&&&&
ΠΑΣΧΑΛΙΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
Από το διήγημα του Παντελή Καλιότσου
«Πασχαλινή Ιστορία»
Παραγωγή ΕΤ1
Σενάριο Σκηνοθεσία: Νίκος Βαρβέρης
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Στάθης Γκοβας
Μουσική: Γιώργος Κατσαρός
Μοντάζ: Γιάννα Σπυροπούλου
Ηχολήπτης: Γιάννης Χαραλαμπίδης
Παίζουν οι ηθοποιοί: Βαγγέλης Καζάν
Νίκη Τουλουπάκη Τάσος Προύσαλης
Σάββας Γεωργιάδης Μανώλης Βαμβακούσης
και οι μικροί: Μαριγώ Ζαφείρη Κατερίνα Στεφάνου
Μάκης Στεφάνου Βασίλης Κούμης
«Πασχαλινή ιστορία» είναι ένα από τα πέντε διηγήματα της συλλογής Η μύγα, στα οποία ο συγγραφέας σχολιάζει καθημερινά κοινωνικά θέματα. Στο συγκεκριμένο διήγημα παρουσιάζει το διχασμό του ήρωά του· τα φιλοζωικά του αισθήματα νικούν το πασχαλινό έθιμο, και έτσι το αθώο αρνάκι γλιτώνει τη σφαγή.
ENOTHTA 14. Πάσχα
Ανάσταση
ΣΚΛΑΒΟΙ ΠΟΛΙΟΡΚΗΜΕΝΟΙ Κ. ΒΑΡΝΑΛΗΣ
Πάτησε στις εικόνες
ΠΗΓΗ - ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΠΗΓΗ - ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
[Σημείωση του ποιητή *]: Οι Σκλάβοι Πολιορκημένοι όπως κι Ο Σολωμός χωρίς μεταφυσική και το πρώτο σχεδίασμα τηςΑληθινής απολογίας του Σωκράτη, γραφτήκανε στη Γαλλία, ύστερ’ απ’ το πρώτο παγκόσμιο μακελειό. Ο θάνατος κι η καταστροφή είχαν ξυπνήσει τις συνειδήσεις των λαών και σκορπίσει στους τέσσερις ανέμους τα ψέφτικα συνθήματα των ιμπεριαλιστών. Οι Σκλάβοι Πολιορκημένοι είναι στην ουσία τους έργο αντιπολεμικό και αντιιδεαλιστικό.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&
Η λέξη χαρμόσυνος,...
Πάτησε στην εικόνα
Γράψε στο Ηλεκτρονικό λεξικό το λήμμα: χαρμόσυνος,...
Πάτησε Αναζήτηση
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
Οι συνώνυμες και αντίθετες λέξεις :
σείουνε,...
Πάτησε στην εικόνα
Γράψε στο Ηλεκτρονικό λεξικό τις λέξεις.
Πάτησε Αναζήτηση
Το Λεξισκόπιο είναι ένα σύνθετο γλωσσικό εργαλείο, το οποίο παρέχει πληροφορίες για μια νεοελληνική λέξη ή φράση, συνδυάζοντας τη λειτουργικότητα του Συλλαβιστή, του Ορθογράφου, του Λημματοποιητή, του Μορφολογικού Λεξικού και τουΘησαυρού Συνωνύμων-Αντιθέτων της Neurolingo
&&&&&&&&&&&&&&&&&&
ΠΟΝΟΙ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ
ΝΙΚΟΣ ΞΥΛΟΥΡΗΣ
Ποίηση: Κ. Βάρναλης
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
ΣΚΛΑΒΟΙ ΠΟΛΙΟΡΚΗΜΕΝΟΙ
ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ
Ο Πόλεμος
Η Γυναίκα
I
Πόσες φορές σε κάλεσα κι όχι για μένα, Θε μου!
Λείπεις από τον τρίσβαθο ουρανό και μέσαθέ μου.
Του Τέκνου σου που δέχτηκες το γαίμα να σε βάψει,
ποιά σου βουλή στο λάκκο αυτό σωρό μάς έχει θάψει;
Κρίμα δικό μας ή βουλή δικιά σου,τί μας μέλει!
Ελέησε και γρηγόρεψε του καθενού τα τέλη.
Ω γυναικούλες, που ποτές δεν είδε μάτι ξένο,
στήθη βγαλτά κι ώς την κοιλιά φουστάνι ανασυρμένο!
Ο πεσημός σου είναι πολύς, όσο πολλοί ’ναι οι πόνοι,
πικρή ψυχή, που όσο βυθάς, τόσο η ντροπή στομώνει!
Ω δίχως δάκρυ κλάηματα και δίχως βόγκο αγκούσα!
Για της ζωής την ξαγορά τί να δεχτώ μπορούσα!
Δεν το ’ξερα τόσο πολλοί κι αργοί οι θανάτοι να ’ναι!
Οι πεθαμένοι αποβραδίς για νέα θανή ξυπνάνε!
Δεν είναι οι πόνοι, που πονώ, κι η πείνα, που με κόβει,
εσάς φοβάμαι, της νυχτός μεγαλωμένοι φόβοι!
Ώς με το νώμο ξύλιασε το χέρι, που σε σφίγγει,
παιδάκι μου, με τ’ ανοιχτό, καθώς πουλιού, λαρύγγι.
Και συ σιωπάς μες στην κοιλιά, σπόρε, που όλο σκιρτούσες.
Ω δίχως δάκρυ κλάηματα και δίχως βόγκο αγκούσες!
II
Φτερούγας άξαφνης συρμένε αθέρα στο κορμί μου,
ερωτικό ανατρίχιασμα, ποιός σ’ έχει στείλει; Κοίμου,
πικρή ψυχή, σαν άλλοτες, και στ’ όνειρό σου ιδές τα
τα περασμένα στην παλιά, καλοσυνάτη ζέστα!
Κρεβάτι εσύ, όπου γνώρισα το μέγα σκίρτημα, άξο
της Άγιας Τράπεζας μικρή αδερφή να σε φωνάξω·
πάτωμα με νωπό φουσκί και μ’ άχερα στρωμένο,
προσηλιακό παράθυρο με τζάμι ραγισμένο·
στο παραγώνι κρεμαστή φασκομηλιά απ’ το δάσο
κι έτοιμη ευωδερή φακή, για να την κατεβάσω.
Και να σε βλέπω να γυρνάς, καλέ μου, απ’ το χωράφι,
μπροστά σου βόδια κόκκινα, πίσω ουρανός χρυσάφι.
Στη σιδερήν αγκάλη σου, γεμάτη νότια κρύα,
να γεύομαι σκλάβα πιστή την άγια ελευτερία.
Κι όπως χορεύεις αψηλά στα μπράτσα σου τ’ αγόρι
να βλέπεσαι περήφανος στο γελαστό του θώρι.
Ούτε περσότερη χαρά κι ούτε πιο λίγον πόνο,
άλλο δεν ελαχτάρησα, φωλιά μου, εσένα μόνο.
Άκου τον ξάστερο ουρανό, πώς οι καμπάνες σειούνε.
Όπου καρδιά, χαρμόσυνες λαχτάρες απαντούνε.
Ανάστασ’ είναι σήμερα. Παιδιά, γυναίκες, γέροι
κόκκινο αβγό στην τσέπη τους, χρυσό κερί στο χέρι.
Όσ’ άστρα ’ναι στον ουρανό, τόσα στον κάμπο κρίνα.
Όλ’ έχουνε στην καθαρή ψυχήν Απρίλη μήνα.
Της εκκλησιάς φουντώσανε δάφνη πολλήν οι στύλοι.
Ειρήνη! ειρήνη! φιληθείτε οχτροί μαζί και φίλοι.
Στον ουρανό σου κρούσταλλο, με ποιόνε να ’σαι, Θε μου;
Ο σκοτωμένος σε πονά, ο φονιάς σ’ ευφραίνει; Πε μου!
Κ. Βάρναλης
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
Ο Ρωμανός ο Μελωδός και το Θείο Πάθος
...............................................................................................
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ ΚΩΣΤΑ ΒΑΡΝΑΛΗ
Ο Κώστας Βάρναλης γεννήθηκε το 1884 στον Πύργο της Βουλγαρίας (τότε Ανατολικής Ρωμυλίας), όπου βίωσε το κλίμα του ελληνοτουρκικού πολέμου του 1897. Το 1898 τέλειωσε το Ελληνικό Σχολείο και γράφτηκε στα Ζαρίφεια Διδασκαλεία. Ολοκλήρωσε τις εγκύκλιες σπουδές του το 1902 και διορίστηκε δάσκαλος στο σχολείο του Πύργου σε ηλικία δεκαοχτώ ετών.
....
Πάτησε στην εικόνα για την συνέχεια
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
Τραγούδια για την Μ. Εβδομάδα
Μουσική: Σταύρος Κουγιουμτζής
Ερμηνεία: Γιώργος Νταλάρας
ΛΥΣΕΙΣ - ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
Βιβλίο Μαθητή
© taexeiola
Πάτησε στην εικόνα
&&&&&&&&&&&&&&&&
ΠΑΣΧΑΛΙΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
Από το διήγημα του Παντελή Καλιότσου
«Πασχαλινή Ιστορία»
Παραγωγή ΕΤ1
Σενάριο Σκηνοθεσία: Νίκος Βαρβέρης
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Στάθης Γκοβας
Μουσική: Γιώργος Κατσαρός
Μοντάζ: Γιάννα Σπυροπούλου
Ηχολήπτης: Γιάννης Χαραλαμπίδης
Παίζουν οι ηθοποιοί: Βαγγέλης Καζάν
Νίκη Τουλουπάκη Τάσος Προύσαλης
Σάββας Γεωργιάδης Μανώλης Βαμβακούσης
και οι μικροί: Μαριγώ Ζαφείρη Κατερίνα Στεφάνου
Μάκης Στεφάνου Βασίλης Κούμης
«Πασχαλινή ιστορία» είναι ένα από τα πέντε διηγήματα της συλλογής Η μύγα, στα οποία ο συγγραφέας σχολιάζει καθημερινά κοινωνικά θέματα. Στο συγκεκριμένο διήγημα παρουσιάζει το διχασμό του ήρωά του· τα φιλοζωικά του αισθήματα νικούν το πασχαλινό έθιμο, και έτσι το αθώο αρνάκι γλιτώνει τη σφαγή.
ENOTHTA 14. Πάσχα
Μαριάμ
Μαριάμ: Μαρία, το κατά κόσμο όνομα της Θεοτόκου, κόρης του Ιωακείμ και της Άννας.
ΤΑ ΧΡΥΣΑ ΚΥΠΕΛΛΑ ΑΙΜΙΛΙΑ ΔΑΦΝΗ
Πάτησε στις εικόνες
ΠΗΓΗ - ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΠΗΓΗ - ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Τα "Χρυσά κύπελλα" (και με όλη την ωραία δόση φιλαρχαϊσμού που τα ξεχωρίζει,"Ποτήρια" θα τα έκραζα ζωντανώτερα πάντα), τα Κύπελλ' αυτά που ευτύχησα να κοιτάξω προτού δοθούνε στη δημοσιότητα, τα γιομίζει μια γαλήνη που δεν της είναι η έκσταση ξένη, και μια χαρά που θα ήθελα παίρνοντας το λόγο από ένα στίχο δικό τους, "σοφή χαρά" να την ονομάσω, στη λέξη σοφή δίνοντας νόημα κάποιας μετρημένης τέχνης, που ξέρει να συγκινή περισσότερο με το συγκράτημα του λόγου παρά με το ξέσπασμα το ασυγκράτητο, γνώρισμα και των πιο μεγάλων και των πιο ανίδεων.
Το τραγούδι της Αιμιλίας Στ. Δάφνη που συμπληρώνει και συντροφεύει, στο σπίτι το συζυγικό, του αλλού το τραγούδι που έρριξα κάποτε για κείνο κάποιο λόγο καλό, χωρίς να την εξαντλήσω την ομιλία, βέβαια, που του αξίζει, το τραγούδι της Αιμιλίας Δάφνη είνε το σεμνότερα στοχαστικό, μου φαίνεται, τραγούδι που σκόρπισεν ως την ώρα η λύρα η νεοελληνική κινημένη από χέρια γυναικεία. [...]
(από τον πρόλογο του Κωστή Παλαμά)
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
ΜΑΡΙΑΜ
ΑΙΜΙΛΙΑ ΔΑΦΝΗ
Πάτησε στην εικόνα για να διαβάσεις ολόκληρο το κείμενο
Ψηφιακή Συλλογή Πλειάς, © Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης, 2008-2014, Πανεπιστήμιο Πατρών
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
Η λέξη όχλος,...
Πάτησε στην εικόνα
Γράψε στο Ηλεκτρονικό λεξικό το λήμμα: όχλος,...
Πάτησε Αναζήτηση
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
Οι συνώνυμες και αντίθετες λέξεις :
βουερός,...
Πάτησε στην εικόνα
Γράψε στο Ηλεκτρονικό λεξικό τις λέξεις.
Πάτησε Αναζήτηση
Το Λεξισκόπιο είναι ένα σύνθετο γλωσσικό εργαλείο, το οποίο παρέχει πληροφορίες για μια νεοελληνική λέξη ή φράση, συνδυάζοντας τη λειτουργικότητα του Συλλαβιστή, του Ορθογράφου, του Λημματοποιητή, του Μορφολογικού Λεξικού και τουΘησαυρού Συνωνύμων-Αντιθέτων της Neurolingo
&&&&&&&&&&&&&&&&&&
Ο Ρωμανός ο Μελωδός και το Θείο Πάθος
...............................................................................................
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ ΑΙΜΙΛΙΑΣ ΔΑΦΝΗ
Η Αιμιλία Δάφνη (το επώνυμο από το γάμο της με τον ποιητή Στέφανο Δάφνη) γεννήθηκε Αιμιλία Κούρτελη του Ιωάννη στη Μασσαλία, όπου πέρασε και τα παιδικά της χρόνια. Σε νεανική ηλικία εγκαταστάθηκε με την οικογένειά της στην Αθήνα, όπου έζησε μέχρι το θάνατό της.
Πάτησε στην εικόνα για την συνέχεια
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
Τραγούδια για την Μ. Εβδομάδα
Μουσική: Σταύρος Κουγιουμτζής
Ερμηνεία: Γιώργος Νταλάρας
ΛΥΣΕΙΣ - ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
Βιβλίο Μαθητή
© taexeiola
Πάτησε στην εικόνα
&&&&&&&&&&&&&&&&
ΠΑΣΧΑΛΙΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
Από το διήγημα του Παντελή Καλιότσου
«Πασχαλινή Ιστορία»
Παραγωγή ΕΤ1
Σενάριο Σκηνοθεσία: Νίκος Βαρβέρης
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Στάθης Γκοβας
Μουσική: Γιώργος Κατσαρός
Μοντάζ: Γιάννα Σπυροπούλου
Ηχολήπτης: Γιάννης Χαραλαμπίδης
Παίζουν οι ηθοποιοί: Βαγγέλης Καζάν
Νίκη Τουλουπάκη Τάσος Προύσαλης
Σάββας Γεωργιάδης Μανώλης Βαμβακούσης
και οι μικροί: Μαριγώ Ζαφείρη Κατερίνα Στεφάνου
Μάκης Στεφάνου Βασίλης Κούμης
«Πασχαλινή ιστορία» είναι ένα από τα πέντε διηγήματα της συλλογής Η μύγα, στα οποία ο συγγραφέας σχολιάζει καθημερινά κοινωνικά θέματα. Στο συγκεκριμένο διήγημα παρουσιάζει το διχασμό του ήρωά του· τα φιλοζωικά του αισθήματα νικούν το πασχαλινό έθιμο, και έτσι το αθώο αρνάκι γλιτώνει τη σφαγή.
ENOTHTA 14. Πάσχα
Έθιμα του Πάσχα
Μερικά από τα έθιμα της Mεγάλης Πέμπτης
ΕΘΙΜΑ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΓΙΟΡΤΕΣ
επιμέλεια: Νίκη Ψαρράκη – Μπελεσιώτη Γεώργιος Α. Μέγας
εικονογράφηση: Μαρία Αργυριάδη Βιβλιοπωλείον της Εστίας
ΠΗΓΗ - ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΠΗΓΗ - ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Ο εκπαιδευτικός φάκελος "Έθιμα του Πάσχα" δημιουργήθηκε για να σας επισημάνει ελληνικά πασχαλινά έθιμα, πολλά από τα οποία επιβιώνουν.Το εκπαιδευτικό αυτό υλικό τυπώθηκε για το Πρόγραμμα "Μελίνα - Εκπαίδευση και Πολιτισμός" και εφαρμόστηκε στα σχολεία της πειραματικής εφαρμογής.
...........................................................................................................
Oι "Eλληνικές Γιορτές" είναι ένα βιβλίο όχι σαν τ' άλλα. Σφραγισμένο από την αγάπη του συγγραφέα του προς τον αγρότη και από χριστιανική ευλάβεια, αποδεικνύει ωστόσο, αφ εαυτού, με τη δική του θέληση και με την αυτονομημένη λογική του δικού του περιεχομένου, την ιστορικότητα, την ιστορική σχετικότητα του θρησκευτικού φαινομένου.
&&&&&&&&&&&&&&&&
Η λέξη τροπάριο,...
Πάτησε στην εικόνα
Γράψε στο Ηλεκτρονικό λεξικό το λήμμα: τροπάριο,...
Πάτησε Αναζήτηση
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
Οι συνώνυμες και αντίθετες λέξεις :
ορίστηκε,...
Πάτησε στην εικόνα
Γράψε στο Ηλεκτρονικό λεξικό τις λέξεις.
Πάτησε Αναζήτηση
Το Λεξισκόπιο είναι ένα σύνθετο γλωσσικό εργαλείο, το οποίο παρέχει πληροφορίες για μια νεοελληνική λέξη ή φράση, συνδυάζοντας τη λειτουργικότητα του Συλλαβιστή, του Ορθογράφου, του Λημματοποιητή, του Μορφολογικού Λεξικού και τουΘησαυρού Συνωνύμων-Αντιθέτων της Neurolingo
&&&&&&&&&&&&&&&&&&
ΠΑΣΧΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
ΠΑΣΧΑΛΙΝΑ ΕΘΙΜΑ
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
Πασχαλινά έθιμα
Πάτησε στην εικόνα
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΜΕΓΑ
Ο λαογράφος, πανεπιστημιακός και ακαδημαϊκός Γεώργιος Α. Μέγας γεννήθηκε στη Μεσημβρία της Ανατολικής Θράκης (1893) και πέθανε στην Αθήνα (1976). Σπούδασε φιλολογία και λαογραφία στην Αθήνα, στη Λειψία και στο Βερολίνο. Μαθητής του Ν. Γ. Πολίτη, έλαβε το διδακτορικό του από τη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών (1925) και εργάστηκε στη δημόσια εκπαίδευση. ....
Πάτησε στην εικόνα για την συνέχεια
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
Τραγούδια για την Μ. Εβδομάδα
Μουσική: Σταύρος Κουγιουμτζής
Ερμηνεία: Γιώργος Νταλάρας
ΛΥΣΕΙΣ - ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
Βιβλίο Μαθητή
© taexeiola
Πάτησε στην εικόνα
&&&&&&&&&&&&&&&&
ΠΑΣΧΑΛΙΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
Από το διήγημα του Παντελή Καλιότσου
«Πασχαλινή Ιστορία»
Παραγωγή ΕΤ1
Σενάριο Σκηνοθεσία: Νίκος Βαρβέρης
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Στάθης Γκοβας
Μουσική: Γιώργος Κατσαρός
Μοντάζ: Γιάννα Σπυροπούλου
Ηχολήπτης: Γιάννης Χαραλαμπίδης
Παίζουν οι ηθοποιοί: Βαγγέλης Καζάν
Νίκη Τουλουπάκη Τάσος Προύσαλης
Σάββας Γεωργιάδης Μανώλης Βαμβακούσης
και οι μικροί: Μαριγώ Ζαφείρη Κατερίνα Στεφάνου
Μάκης Στεφάνου Βασίλης Κούμης
«Πασχαλινή ιστορία» είναι ένα από τα πέντε διηγήματα της συλλογής Η μύγα, στα οποία ο συγγραφέας σχολιάζει καθημερινά κοινωνικά θέματα. Στο συγκεκριμένο διήγημα παρουσιάζει το διχασμό του ήρωά του· τα φιλοζωικά του αισθήματα νικούν το πασχαλινό έθιμο, και έτσι το αθώο αρνάκι γλιτώνει τη σφαγή.
ΣΤ΄ ΤΑΞΗ
ENOTHTA 14. Πάσχα
Mεγάλη Πέμπτη Σήμερον κρεμάται επί ξύλου
ΜΕΓΑΛΗ ΠΕΜΠΤΗ
Την Μεγάλη Πέμπτη έχουμε την κορύφωση του Θείου Δράματος με την σταύρωση του Ιησού στον Γολγοθά.
πρωί της Μεγάλης Πέμπτης τελείται ο εσπερινός της Μεγάλης Παρασκευής μαζί με τη Θεία Λειτουργία του Μεγάλου Βασιλείου.
Στον Εσπερινό της ημέρας έχουμε τη Σταύρωση του Θεανθρώπου και διαβάζονται τα 12 Ευαγγέλια που περιγράφουν τα Άγια Πάθη, ενώ ανάμεσα στο 5ο και 6ο ψάλλεται το αντίφωνο «Σήμερον κρεμάται επί ξύλου…» και ο Εσταυρωμένος λιτανεύεται από τους ιερείς.
Το βράδυ τελείται ο όρθρος της Μεγάλης Παρασκευής. Σε αυτόν αναπαριστάται το Θείο Δράμα της Σταύρωσης
Όλο το βράδυ της Μεγάλης Πέμπτης, παραμένουν στις εκκλησίες κυρίως γυναίκες και ψάλλουν ύμνους για το Χριστό, ενώ στολίζεται ο επιτάφιος.
&&&&&&&&&&&&&&&&
Σήμερον κρεμάται επί ξύλου
Πέτρος Γαϊτάνος
&&&&&&&&&&&&&&&&
Η λέξη πορφύρα,...
Γράψε στο Ηλεκτρονικό λεξικό το λήμμα: πορφύρα,...
Πάτησε Αναζήτηση
Πάτησε στην εικόνα
&&&&&&&&&&&&&&&
Οι συνώνυμες και αντίθετες λέξεις :
σπλαχνίσου, στενάζει, σπαραχτικά,...
Γράψε στο Ηλεκτρονικό λεξικό τις λέξεις.
Πάτησε Αναζήτηση
Πάτησε στην εικόνα
Το Λεξισκόπιο είναι ένα σύνθετο γλωσσικό εργαλείο, το οποίο παρέχει πληροφορίες για μια νεοελληνική λέξη ή φράση, συνδυάζοντας τη λειτουργικότητα του Συλλαβιστή, του Ορθογράφου, του Λημματοποιητή, του Μορφολογικού Λεξικού και τουΘησαυρού Συνωνύμων-Αντιθέτων της Neurolingo
&&&&&&&&&&&&&&&
ΛΥΣΕΙΣ - ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
Βιβλίο Μαθητή
©taexeiola
Πάτησε στην εικόνα
&&&&&&&&&&&&&&&&
ENOTHTA 14. Πάσχα
Mεγάλη Παρασκευή
Aι γενεαί πάσαι
ΜΕΓΑΛΗ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
Η Μεγάλη Παρασκευή είναι η πένθιμη ημέρα της χριστιανοσύνης, λόγω της σταύρωσης του Χριστού
Την κορύφωση του Θείου Δράματος βιώνουν εκατομμύρια Ορθοδόξων χριστιανών ανά τον κόσμο. Ο Ιησούς Χριστός οδηγείται στο σταυρό. Οι πιστοί θρηνούν. Ο Χριστός αποκαθηλώνεται και τοποθετείται στον Επιτάφιο.
Όλη την ημέρα οι καμπάνες χτυπούν πένθιμα σε όλη την Ελλάδα και παραδοσιακά απαγορεύεται πάσα εργασία.
Το πρωί γίνεται ο στολισμός του Επιταφίου. Αρχικά ψάλλονται οι Μεγάλες Ώρες, που περιέχουν ψαλμούς, τροπάρια, Αποστόλους, Ευαγγέλια και Ευχές. Στη συνέχεια ψάλλεται ο Εσπερινός της Μεγάλης Παρασκευής και γίνεται η Αποκαθήλωση του Εσταυρωμένου. Ακολούθως, τοποθετείται στο Ιερό Κουβούκλιο ένα ύφασμα πάνω στο οποίο έχει κεντηθεί ή ζωγραφιστεί ο Κύριος. Το ύφασμα αυτό λέγεται Επιτάφιο.
Το απόγευμα θα ψαλεί σε όλες τις εκκλησίες ο όρθρος του Μεγάλου Σαββάτου. Η εκκλησία έχει αποδώσει σε ύμνους εξαιρετικής αισθητικής την ταφή του Χριστού και τον θρήνο της Παναγίας.
Κατά τη διάρκεια της ακολουθίας ψάλλονται σε τρεις στάσεις (μέρη) τα λεγόμενα Εγκώμια, μικρά τροπάρια πολύ αγαπητά στο λαό, αγνώστου ποιητή. Τα πιο γνωστά:
«Η ζωή εν τάφω…»
«Άξιον εστί μεγαλύνειν…»
«Αι γενεαί πάσαι…»
«Ω γλυκύ μου Έαρ…»
Στη συνέχεια γίνεται η Περιφορά του Επιταφίου, εκτός του ναού και στα όρια της Ενορίας.
&&&&&&&&&&&&&&&&
Aι γενεαί πάσαι
Αι γενεαί πάσαι,
ύμνον τη ταφή σου
προσφέρουσι, Χριστέ μου.
Καθελών του ξύλου
ο Αριμαθαίας
εν τάφω σε κηδεύει.
Μυροφόροι ήλθον
μύρα σοι, Χριστέ μου,
κομίζουσαι προφρόνως.
Ους έθρεψε το μάννα,
εκίνησαν την πτέρναν
κατά του ευεργέτου.
Ω της παραφροσύνης
και της χριστοκτονίας
της των προφητοκτόνων!
Ως άφρων υπηρέτης
προδέδωκεν ο μύστης
την άβυσσον σοφίας.
Ω γλυκύ μου έαρ,
γλυκύτατόν μου τέκνον,
που έδυ σου το κάλλος;
Πεπλάνηται ο πλάνος,
ο πλανηθείς λυτρούται
σοφία ση, Θεέ μου.
Φρίττουσιν οι νόες
την ξένην και φρικτήν σου
ταφήν του πάντων κτίστου.
Έρραναν τον τάφον
οι μυροφόροι μύρα
λίαν πρωί ελθούσαι.
Ειρήνην Εκκλησία,
λαώ σου σωτηρίαν
δώρησαι ση εγέρσει.
Αι γενεαί νυν πάσαι,
ύμνον τη ταφή σου
προσφέρουσι, Χριστέ μου.
&&&&&&&&&&&&&&&
Aι γενεαί πάσαι
Δήμητρα Γαλάνη
&&&&&&&&&&&&&&&
Η λέξη μυροφόρα,...
Γράψε στο Ηλεκτρονικό λεξικό το λήμμα: μυροφόρα,...
Πάτησε Αναζήτηση
Πάτησε στην εικόνα
&&&&&&&&&&&&&&&&
Οι συνώνυμες και αντίθετες λέξεις :
σπλαχνίσου, στενάζει, σπαραχτικά,...
Γράψε στο Ηλεκτρονικό λεξικό τις λέξεις.
Πάτησε Αναζήτηση
Πάτησε στην εικόνα
Το Λεξισκόπιο είναι ένα σύνθετο γλωσσικό εργαλείο, το οποίο παρέχει πληροφορίες για μια νεοελληνική λέξη ή φράση, συνδυάζοντας τη λειτουργικότητα του Συλλαβιστή, του Ορθογράφου, του Λημματοποιητή, του Μορφολογικού Λεξικού και τουΘησαυρού Συνωνύμων-Αντιθέτων της Neurolingo
&&&&&&&&&&&&&&&
Εγκώμια Μ. Παρασκευής
Πάτησε στην εικόνα
&&&&&&&&&&&&&&&
ΛΥΣΕΙΣ - ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
Βιβλίο Μαθητή
©taexeiola
Πάτησε στην εικόνα
&&&&&&&&&&&&&&&&
ENOTHTA 14. Πάσχα
Παιδικό Πάσχα
ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ : ΝΕΑ ΕΣΤΙΑ
Πάτησε στην εικόνα για να διαβάσεις το περιοδικό Νέα Εστία Τεύχος 592
&&&&&&&&&&&&&&&
Πάσχα στη Ζάκυνθο
Το Πάσχα στη Ζάκυνθο είναι μοναδικό. Οι ύμνοι ψάλλονται κατά την ιδιόμορφη Ζακυνθινή εκκλησιαστική μουσική και αντί για κεντητό επιτάφιο χρησιμοποιείται ο Αμνός
&&&&&&&&&&&&&
Η λέξη κωδωνοκρουσία ,...
Γράψε στο Ηλεκτρονικό λεξικό το λήμμα: κωδωνοκρουσία,...
Πάτησε Αναζήτηση
Πάτησε στην εικόνα
&&&&&&&&&&&&&&
Οι συνώνυμες και αντίθετες λέξεις :
αρμονία, πανδαιμόνιο,...
Γράψε στο Ηλεκτρονικό λεξικό τις λέξεις.
Πάτησε Αναζήτηση
Πάτησε στην εικόνα
Το Λεξισκόπιο είναι ένα σύνθετο γλωσσικό εργαλείο, το οποίο παρέχει πληροφορίες για μια νεοελληνική λέξη ή φράση, συνδυάζοντας τη λειτουργικότητα του Συλλαβιστή, του Ορθογράφου, του Λημματοποιητή, του Μορφολογικού Λεξικού και τουΘησαυρού Συνωνύμων-Αντιθέτων της Neurolingo
&&&&&&&&&&&&&&&
ΛΥΣΕΙΣ - ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
Βιβλίο Μαθητή
©taexeiola
Πάτησε στην εικόνα
&&&&&&&&&&&&&&&&
ENOTHTA 14. Πάσχα
Το Μοιρολόγι της Παναγίας
Πολύτιμη κληρονομιά το "μοιρολόι της Παναγιάς" μεταδίδεται αιώνες τώρα από γενιά σε γενιά.
Με την ίδια ευλάβεια κάθε χρόνο τη νύχτα της Μεγάλης Πέμπτης ο χορός των γυναικών φτιάχνει έναν κύκλο με κέντρο τον Εσταυρωμένο Κύριό μας και η πρεσβύτερη στην ηλικία, αφού κάνει το σταυρό της αρχίζει πρώτη το μοιρολόι:
"Τώρα είν' άγια Σαρακοστή τωρα ειν' άγιες μέρες ".
Οι υπόλοιπες γυναίκες όλες μαζί ξαναλένε τον πρώτο στίχο, λυπητερά, κλαψιάρικα όπως είναι και ο ήχος του μοιρολογιού. Μονοφωνία που μας έρχεται από τα βάθη της καρδιάς και από τα βάθη των αιώνων. Καμία παραφωνία όλες γνώστριες του ρυθμού και της κίνησης χωρίς ποτέ να έχουν κάνει δοκιμή, γιατί όλες τις εμπνέει η ίδια πίστη και αγάπη προς το Εσταυρωμένο Λυτρωτή μας.
Τη νύχτα της Μεγάλης Πέμπτης στην Κάτω Παναγιά Μικράς Ασίας, οι γυναίκες και τα κορίτσια παρέμεναν στην εκκλησία και ξενυχτούσαν το Χριστό, ψάλλοντας το μοιρολόι της Παναγίας.
Στο λαϊκό αυτό μικρασιάτικο άσμα, αποδίδεται παραστατικά, το μαρτύριο του Θεανθρώπου, και ταυτόχρονα, το μαρτύριο του Ελληνικού Γένους.
Οι πραγματικά ηρωικοί εκείνοι Έλληνες της Μ.Ασίας, διατηρούσαν κρυφά ή φανερά, αμείωτη την πίστη των Πατέρων τους, και βέβαιη, την αποκατάσταση του Έθνους.
Μέσα στη φρικτή αυτή κατάσταση, και ειδικότερα κατά τη Μ.Εβδομάδα, εν αναμονή του Πάσχα, έψαλλαν το μοιρολόι της Παναγίας.
Αυτό το μακροσκελές μοιρολόι διέσωσαν και μετέφεραν, από τη μακρινή τους Πατρίδα, την Παλαιά Κάτω Παναγιά Μ.Ασίας, οι πρόσφυγες της Νέας Κάτω Παναγιάς.
Συνεχίζουν και σήμερα να το ψέλνουν κάθε Μ.Πέμπτη, κάτω από το σταυρό, με τον ίδιο σκοπό, λυπητερά, κλαψιάρικα, όπως μας ήρθε από τα βάθη των αιώνων.
&&&&&&&&&&&&&&
ΣΗΜΕΡΑ ΜΑΥΡΟΣ ΟΥΡΑΝΟΣ
Ο λαϊκός θρήνος της Μεγάλης Παρασκευής "Σήμερα μαύρος ουρανός, σήμερα μαύρη μέρα", με τη μουσική εκδοχή της Θράκης, από τον Χρόνη Αηδονίδη και τη Νεκταρία Καραντζή.
Εκπομπή: "Έχει γούστο" με την Μπήλιω Τσουκαλά
Μ. Τρίτη 2010
&&&&&&&&&&&&&&&
ΤΟ ΜΟΙΡΟΛΟΙ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ
Ο θρήνος της Παναγίας ή αλλιώς το Μοιρολόι της Μ. Πέμπτης στην Αρχίπολη της Ρόδου τη Μ. Πέμπτη στις 25-04-2008. Τραγουδούν γυναίκες απ'το χωριό, αυτές που ακόμα και σήμερα κρατούν την παράδοση μας και την φυλάνε ως κόρη οφθαλμού, δείχνοντάς μας πως οι Ύμνοι της Λατρείας έχουν περάσει στην παράδοση.
&&&&&&&&&&&&&&&&
Η λέξη αποκρίνομαι,...
Γράψε στο Ηλεκτρονικό λεξικό το λήμμα: αποκρίνομαι,...
Πάτησε Αναζήτηση
Πάτησε στην εικόνα
&&&&&&&&&&&&&&&&&
Οι συνώνυμες και αντίθετες λέξεις :
σπλαχνίσου, στενάζει, σπαραχτικά,...
Γράψε στο Ηλεκτρονικό λεξικό τις λέξεις.
Πάτησε Αναζήτηση
Πάτησε στην εικόνα
Το Λεξισκόπιο είναι ένα σύνθετο γλωσσικό εργαλείο, το οποίο παρέχει πληροφορίες για μια νεοελληνική λέξη ή φράση, συνδυάζοντας τη λειτουργικότητα του Συλλαβιστή, του Ορθογράφου, του Λημματοποιητή, του Μορφολογικού Λεξικού και τουΘησαυρού Συνωνύμων-Αντιθέτων της Neurolingo
&&&&&&&&&&&&&&&&
ΛΥΣΕΙΣ - ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
Βιβλίο Μαθητή
©taexeiola
Πάτησε στην εικόνα
&&&&&&&&&&&&&&&&
ENOTHTA 14. Πάσχα
Διπλή γιορτή
Ἡ διπλὴ γιορτή
Δημήτρης Καμπούρογλου
ΗΝ ΙΔΙΑ ΜΕΡΑ γιόρτασαν οἱ Χριστιανοὶ τὴ Λαμπρή τους καὶ οἱ Τοῦρκοι τὸ μπαϊράμι τους – ἔτσι ἔτυχε.
Ἡ γρῃὰ ἡ κλησάρισσα τῆς Σωτήρας, τὰ μεσάνυχτα τοῦ Μεγάλου Σαββάτου, ἀφοῦ ἔκαμαν οἱ Χριστιανοὶ Ἀνάσταση κι’ ἀπόλυσεν ἡ ἐκκλησιά, κλείστηκε στὸ κελλί της μέσα, διπλοαμπάρωσε τὴν πορτίτσα της κ’ ἔβαλε γιὰ καλὸ καὶ γιὰ κακὸ ἀπὸ πίσω καὶ τὸ φορτσέρι της γεμάτο μ’ ὅλο της τὸ νοικοκυριό, γιατὶ τὸ τούρκικο ξεφάντωμα μποροῦσε νὰ ξεσπάσῃ ἀπάνω της.
Ἔξαφνα χτυπᾷ τρεῖς φορὲς ἡ πόρτα της, τάκ, τάκ, τάκ…
Ἄλλες τρεῖς φορὲς χτύπησε κ’ ἡ καρδιὰ τῆς κλησάρισσας.
— Ἂν εἶσαι Χριστιανὸς νὰ σὲ πολυχρονάῃ ὁ μεγαλοδύναμος, κι’ ἂν εἶσαι Τοῦρκος πάλι καλῶς ὥρισες.
— Ἄνοιξε γλήγωρα γειτόνισσα καὶ μὴ φοβᾶσαι, ἐγὼ εἶμαι.
— Μπά! ἐσύ ‘σαι γειτόνισσα; Καὶ τί γυρεύεις τέτοιαν ὥρα;
…Ἡ πορτίτσα τοῦ κελλιοῦ ἀνοίγει. Τὸ κατάλευκο κούφταλο, ἡ κλησάρισσα, ὑποδέχεται τὸ κατάμαυρο σκέλεθρο, μιὰ γρῃὰ Ἀραπίνα, φιλενάδα της, ποὺ καθότανε μέσα σ’ ἕνα χάλασμα τῆς γειτονιᾶς. Ἡ πορτίτσα ξανάκλεισε. Ἡ Ἀραπίνα μιλεῖ πρώτη:
— Τώρα ποὺ ‘σύχασ’ ὁ κόσμος ὅλος κ’οἱ χαροκόποι τραβήχτηκαν στὰ σπίτια τους, ἦρθε κ’ ἐμένα ἡ ἀράδα μου νὰ γιορτάσω τὸ μπαϊράμι μου στὸ τρυποσπιτό μου μέσα. Ἔκαμα ν’ ἁπλώσω πάνω σὲ κἄτι πέτρες τ’ ἀποφάγια τῶν ἀγάδων πού ‘χα σ’ ἕνα χαρτὶ τυλιγμένα, καὶ τότες σὲ συλλογίστηκα, ζάβαλι γειτόνισσα, κλεισμένη καταμόναχη στὸ κελλί σου, ξημερώνοντας ἡ Λαμπρή σας· σὲ ψυχοπόνεσα, τύλιξα πάλι τ’ ἀποφάγια, καὶ εἶπα μέσα μου: «Κακόμοιροι Χριστιανοί! σκλάβοι καὶ σεῖς, σκλάβοι καὶ μεῖς. Πιὸ φτωχοὶ ἐμεῖς, μὰ πιὸ δυστυχισμένοι ἐσεῖς, γιατὶ γινήκατε δοῦλοι στὸν ἴδιο τὸν τόπο, ποὺ μιὰ φορὰ ἤσαστε ἀφεντικά.» Ἂς πάω λοιπόν, εἶπα, νὰ γιορτάσωμε μαζί, αὐτὴ τὴ Λαμπρή της κ’ ἐγὼ τὸ μπαϊράμι μου. Ξεκίνησα κ’ ἦρθα.
Κι ἀκούμπησε τὸ μικρό της τὸ δέμα ἀπάνω στὸ τρικλὸ τραπεζάκι τοῦ κελλιοῦ.
Σηκώνεται τότες ἡ κλησάρισσα γελαστὴ καὶ ψάχνει μέσα στὴν κασέλα της. Βγάζει ἕνα κόκκινο αὐγὸ καὶ τὸ δίνει στὴν Ἀραπίνα.
Τὸ παίρνει ἐκείνη μ’ εὐχαρίστησι μεγάλη, σηκώνει τὸ χέρι της ψηλὰ καὶ τὸ παρατηρεῖ γύρω γύρω στὸ φῶς τοῦ λυχναριοῦ, μὲ χαρὰ μικροῦ παιδιοῦ καὶ τὸ θαυμάζει σἂν κανένα σπάνιο καὶ περίφημο πρᾶμμα.
Ἡ γρῃὰ ἡ κλησάρισσα ἔρχεται σιγὰ σιγά, κάθεται κοντά της, καὶ ἔξαφνα κάνει τσὰκ μία, καὶ τῆς τὸ σπάζει μὲ τὸ ἄλλο κόκκινο αὐγὸ ποὺ εἶχε κρυμμένο στὸ ἄλλο της τὸ χέρι, ξεκαρδισμένη στὰ γέλια γιὰ τὸ κατόρθωμά της.
Τὸ κελλί εἶναι μισοσκότεινο. Τὸ λυχνάρι μόλις καὶ φέγγει. Ζυγώνουν κοντὰ κοντά, μάγουλο μὲ μάγουλο, τὰ δυὸ γεροντικὰ κεφάλια, κάτασπρο τὸ ἕνα, κατάμαυρο τὸ ἄλλο, καὶ φιλιοῦνται…
Πηγή: Δημήτρης Καμπούρογλου, Ἡ Κυρὰ Τρισεύγενη κι ἄλλα διηγήματα, Εἰδικὴ ἔκδοση γιὰ τὴν ἐφημερίδα τὸ «Βῆμα», Ἀθήνα, 2009 [α΄ ἔκδοση 1900].
&&&&&&&&&&&&&&&&
Η λέξη αποκρίνομαι,...
Γράψε στο Ηλεκτρονικό λεξικό το λήμμα: αποκρίνομαι,...
Πάτησε Αναζήτηση
Πάτησε στην εικόνα
&&&&&&&&&&&&&&&
Οι συνώνυμες και αντίθετες λέξεις :
σπλαχνίσου, στενάζει, σπαραχτικά,...
Γράψε στο Ηλεκτρονικό λεξικό τις λέξεις.
Πάτησε Αναζήτηση
Πάτησε στην εικόνα
Το Λεξισκόπιο είναι ένα σύνθετο γλωσσικό εργαλείο, το οποίο παρέχει πληροφορίες για μια νεοελληνική λέξη ή φράση, συνδυάζοντας τη λειτουργικότητα του Συλλαβιστή, του Ορθογράφου, του Λημματοποιητή, του Μορφολογικού Λεξικού και τουΘησαυρού Συνωνύμων-Αντιθέτων της Neurolingo
&&&&&&&&&&&&&&&&
ΛΥΣΕΙΣ - ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
Βιβλίο Μαθητή
©taexeiola
Πάτησε στην εικόνα
&&&&&&&&&&&&&&&&