Δημοσιεύτηκε στις 7 Μαΐου, 2020
Τα μοτίβα στο νηπιαγωγείο
Μοτίβο (pattern) λέμε τον τρόπο που επαναλαμβάνεται ένα οπτικό χαρακτηριστικό ή ένα αριθμητικό φαινόμενο ή ένας μουσικός ρυθμός.
Τα μοτίβα αναδεικνύουν την έννοια της μαθηματικής συνάρτησης και συμβάλλουν στην ανάπτυξη του μαθηματικού συλλογισμού των παιδιών και της αλγεβρικής σκέψης.
Το επίπεδο δυσκολίας του μοτίβου, ανεβαίνει ανάλογα με την ηλικία.
Μια εύκολη πρώτη προσέγγιση των μοτίβων είναι η απλή αντιγραφή ενός σχεδίου ως προς τη σειρά των χρωμάτων.
Ενδεικτικά προτείνω το παρακάτω φυλλάδιο από τα http://paidopoula.blogspot.com
Σε επόμενο στάδιο έρχονται τα επαναλαμβανόμενα μοτίβα χρωμάτων:
Εναλλακτικές ιδέες είτε για επαναλαμβανόμενα μοτίβα σχημάτων ή κάθετη συνέχιση χρωματικών μοτίβων με τουβλάκια θα βρείτε εδώ:
https://www.twinkl.com/resource/t-n-193-repeating-pattern-worksheets-shapes-and-colours
https://www.twinkl.com/resource/building-bricks-repeating-patterns-activity-sheet-t-m-31780
Μία άλλη τυπική άσκηση μοτίβων είναι θα δίνουμε την ακολουθία σχεδόν όλη και να ζητάμε μόνο το τελευταίο στοιχείο της ή να αφαιρούμε ένα στοιχείο από το μοτίβο και να ζητάμε να το συμπληρώσουν, όπως φαίνεται στην εικόνα παρακάτω.
Ένα επόμενο στάδιο είναι τα επαναλαμβανόμενα αριθμητικά μοτίβα, όπου ζητείται από τα παιδιά να συμπληρώσουν τον αριθμό που λείπει από τη σειρά.
Παραδείγματα θα βρείτε εδώ:
https://www.twinkl.com/resource/t-t-12539-the-very-hungry-caterpillar-number-sequencing-caterpillars
https://www.twinkl.com/resource/t-n-7069-superhero-missing-number-1-to-20-activity
Πολλά παιδιά στο νηπιαγωγείο μπορούν να αναπαράγουν πιο δύσκολα συνεχιζόμενα μοτίβα, αλλά και να κατανοήσουν απλά αναπτυσσόμενα οπτικά μοτίβα.
Τα sudoku είναι επίσης μία έξυπνη ιδέα ανάπτυξης της λογικο-μαθηματικής σκέψης.
Μπορείτε να φτιάξετε μόνοι απλά με έναν πίνακα 4 στήλες Χ 4 γραμμές και ανάλογα με τη θεματική σας να τα προσαρμόζετε.
Καλή διασκέδαση!!