Μηχανισμός Σχηματισμού Τιμών – 1η Υποενότητα: Ο νόμος της ζήτησης

Στην παρούσα δημοσίευση θα παρουσιαστούν η θεματική "Μηχανισμός Σχηματισμού Τιμών" μαζί με τις υποενότητές της που σύμφωνα με τον οδηγό σπουδών της ειδικότητας είναι:

  1. Συνάρτηση ζήτησης / Ελαστικότητα,
  2. Συνάρτηση προσφοράς,
  3. Αγοραίο σύστημα και ισορροπία τιμών,
  4. Ο ρόλος του κράτους.

Αρχικά, και πριν την μελέτη του έντυπου υλικού, προτείνεται στους εκπαιδευόμενους να ανατρέξουν στους παρακάτω συνδέσμους που οδηγούν στην ιστοσελίδα YouTube προκειμένου να παρακολουθήσουν ολιγόλεπτα εκπαιδευτικά video που θα βοηθήσουν στην κατανόηση των βασικών εννοιών της θεματικής. Υπενθυμίζεται ότι η παρακολούθηση των video δεν αντικαθιστά την ανάγκη για μελέτη του έντυπου υλικού.

Ξεκινώντας από την υποενότητα Συνάρτηση Ζήτησης παραθέτουμε ορισμένα video που έχουν ανέβει στην πλατφόρμα YouTube από τους αντίστοιχους χρήστες. Τα παρακάτω video είναι ενδεικτικά και η επιλογή τους έχει γίνει τυχαία. Οι εκπαιδευόμενοι δεν περιορίζονται σε αυτά υποχρεωτικά και μπορούν να κάνουν χρήση της μηχανής αναζήτησης του Youtube με τους όρους "Νόμος της ζήτησης/Συναρτηση Ζήτησης/ελαστικότητα Ζήτησης" ώστε να εντοπίσουν επιπλέον υλικό ή υλικό της αρεσκείας τους.

Από τον χρήστη Patapia Papakalodouka
https://www.youtube.com/user/masourion/featured

Από τον χρήστη Econ Academy
https://www.youtube.com/watch?v=brC7XZ9RVs4&t=125s
https://www.youtube.com/watch?v=SYc6H9Ka2Vo

Για επιπλέον υλικό ανάγνωσης, προτείνεται η μελέτη του κεφαλαίου 2 του σχολικού βιβλίου της 3ης λυκείου που διατίθεται δωρεάν στο παρακάτω link:

http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/4722/Arches-Oikonomikis-Theorias_G-Lykeiou-SpOikPlir_html-apli/index2.html

Επίσης, προτέινεται η μέλετη των αντίστοιχων λημμάτων στην ιστοσελίδα https://www.euretirio.com/zitisi/

Τέλος, όσοι εκπαιδευόμενοι επιθυμούν επιπλέον πηγές και υλικό μελέτης παρακαλώ να επικοινωνήσουν μαζί μου για να τους αποσταλλεί το σχετικό υλικό.

Η έννοια της αγοράς

Αγορά για την οικονομική επιστήμη ονομάζεται το θεσμικό πλαίσιο μέσω του οποίου οιαγοραστές και οι πωλητές επικοινωνούν για να ανταλλάξουν αγαθά ή υπηρεσίες. Περιγράφει τη διαδικασία με την οποία, οι αποφάσεις των νοικοκυριών σχετικά με την κατανάλωση διαφόρων αγαθών και οι αποφάσεις των επιχειρήσεων για το τι και πώς θα παράγουν συντονίζονται όλες μέσω των μεταβολών των τιμών .

Ελεύθερες αγορές είναι οι αγορές στις οποίες το ύψος των τιμών και των παραγόμενων ποσοτήτων προσδιορίζεται αποκλειστικά και μόνο από την αλληλοεπίδραση δυνάμεις της προσφοράς και ζήτησης.

Ζήτηση

Ζήτηση ονομάζουμε την ποσότητα ενός αγαθού που επιθυμούν να αποκτήσουν οι αγοραστές σε κάθε δεδομένη τιμή. Η καμπύλη ζήτησης αποτυπώνει τη σχέση τιμής και ζητούμενης ποσότητας όταν οι υπόλοιποι προσδιοριστικοί παράγοντες της ζήτησης (για παράδειγμα το εισόδημα των καταναλωτών, οι τιμές συμπληρωματικών και υποκατάστατων προϊόντων, οι προτιμήσεις των καταναλωτών κ.α.) είναι σταθεροί (ceteris paribus). Η σχέση αυτή είναι αρνητική καθώς με σταθερούς τους άλλους παράγοντες, όσο χαμηλότερη είναι η τιμή, τόσο υψηλότερη είναι η ζητούμενη ποσότητα. Αυτό σημαίνει πως όταν αυξάνεται η τιμή ενός αγαθού η ζητούμενη ποσότητα μειώνεται και το αντίστροφο. Δηλαδή όταν μειώνεται η τιμή ενός αγαθού η ζητούμενη ποσότητα αυξάνεται.

Η αντίστροφη αυτή σχέση ανάμεσα στην τιμή και την ζητούμενη ποσότητα ενός οποιοιδήποτε αγαθού αποδίδεται στον πίνακα που ακολουθεί και παρουσιάζει το πως διαμορφώνεται η ζητούμενη ποσότητα ενός αγαθού Χ σε κάθε επίπεδο τιμής

Τιμή σε €

Ποσότητα

100

10

90

15

80

22

70

29

60

38

50

47

40

57

Η γραφική παράσταση στον άξονα ΧΥ που δημιουργείτε από τις παραπάνω παρατηρήσεις παρουσιάζεται παρακάτω. Παρατηρούμαι ότι η κλίση της καμπύλης είναι αρνητική.

Νόμος της Ζήτησης

Η ζήτηση για ένα αγαθό είναι η σχέση που δείχνει την ποσότητα (q ή quantity) που οι καταναλωτές επιθυμούν και έχουν την δυνατότητα να αγοράσουν σε κάθε τιμή (p - price) του. Κατά κανόνα υπάρχει αντίστροφη σχέση μεταξύ της τιμής και της ποσότητας ενός προϊόντος που ζητείται.