Posted on 8 Ιανουαρίου, 2025
🧪 Κατασκευή Αντλίας Νερού με Χημικές Αντιδράσεις – Πείραμα Φυσικής
Δραστηριότητα 4: Μετατροπή Χημικής Ενέργειας σε Κινητική: Κατασκευή Αντλίας Νερού με Χημικές Αντιδράσεις
Η χημική ενέργεια μπορεί να μετατραπεί σε άλλες μορφές ενέργειας, όπως η κινητική, μέσω χημικών αντιδράσεων. Στη συγκεκριμένη δραστηριότητα, οι μαθητές θα δημιουργήσουν μια απλή αντλία νερού που λειτουργεί με τη βοήθεια χημικών αντιδράσεων, χρησιμοποιώντας υλικά που είναι εύκολα διαθέσιμα.
🎮Δείτε περισσότερες μορφές ενέργειας και μετατροπές τους εδώ:
Μετατροπές της ενέργειας
Υλικά:
- Μικρό πλαστικό μπουκάλι
- Μια λωρίδα πλαστικού ή σωλήνας
- Μαγνήτης (μικρός)
- Σόδα ή μαγειρική σόδα
- Κιτρικό οξύ (ή λεμόνι)
- Νερό
- Γυάλινος ή πλαστικός σωλήνας
- Δοχείο για το νερό
- Καλαμάκι ή ξυλάκι
Βήματα:
- Κόψτε το κάτω μέρος του μπουκαλιού και στερεώστε την πλαστική λωρίδα ή σωλήνα στο άνοιγμα του για να κατευθύνει το νερό.
- Τοποθετήστε τον μικρό μαγνήτη στο εσωτερικό του μπουκαλιού και βεβαιωθείτε ότι μπορεί να κινείται ελεύθερα.
- Ρίξτε μαγειρική σόδα στο μπουκάλι και προσθέστε κιτρικό οξύ ή χυμό λεμονιού.
- Γεμίστε το μπουκάλι με νερό και παρακολουθήστε την αντίδραση. Το αέριο που παράγεται από την αντίδραση θα ωθήσει το μαγνήτη και θα δημιουργήσει μια κίνηση στον σωλήνα.
- Δοκιμάστε διάφορες ποσότητες σόδας και κιτρικού οξέος για να δείτε πώς επηρεάζουν την κίνηση του νερού.
Ερωτήσεις για Συζήτηση:
- «Ποια είναι η χημική αντίδραση που συμβαίνει όταν προσθέτουμε σόδα και κιτρικό οξύ;»
- «Πώς η χημική ενέργεια της αντίδρασης μετατρέπεται σε κινητική ενέργεια;»
- «Τι θα συνέβαινε αν χρησιμοποιούσαμε άλλο υλικό για την αντίδραση, π.χ., ξύδι ή αμμωνία;»
Updated on 8 Ιανουαρίου, 2025
☀️ Ηλιακή Ενέργεια σε Δράση: Πείνασε κανείς;
Δραστηριότητα 3: Ηλιακή Ενέργεια - Δημιουργία ηλιακού Φούρνου
Η ηλιακή ενέργεια είναι μια από τις πιο καθαρές και ανεξάντλητες μορφές ενέργειας που διαθέτουμε. Αξιοποιείται για τη θέρμανση, την παραγωγή ηλεκτρισμού και ακόμα και για το μαγείρεμα! Στη δραστηριότητα αυτή, οι μαθητές θα κατασκευάσουν έναν ηλιακό φούρνο, παρατηρώντας πώς η θερμότητα του Ήλιου μπορεί να συγκεντρωθεί και να αξιοποιηθεί για τη θέρμανση τροφίμων.
🎮Εξερευνήστε τις διάφορες μορφές ενέργειας και μετατροπές τους εδώ:
Η ενέργεια και οι μετατροπές της
Υλικά:
- Ένα χαρτονένιο κουτί πίτσας ή παρόμοιο κουτί
- Αλουμινόχαρτο
- Μαύρο χαρτόνι
- Διάφανη μεμβράνη ή πλαστικό φύλλο
- Ψαλίδι ή χαρτοκόπτης
- Κόλλα ή ταινία
- Θερμόμετρο (προαιρετικά)
- Μικρά κομμάτια σοκολάτας, μπισκότα ή φρούτα για πειραματισμό
(οι μαθητές μπορούν επίσης να επικοινωνήσουν μέσω Discord για το τι θέλουν να μαγειρέψουν στο φούρνο!)
Βήματα:
- Ανοίξτε το καπάκι του κουτιού και κόψτε ένα παράθυρο αφήνοντας περιθώριο 3-4 εκατοστά από τις άκρες.
- Επενδύστε το εσωτερικό του κουτιού και το κάτω μέρος του παραθύρου με αλουμινόχαρτο, ώστε να αντανακλά το φως του Ήλιου.
- Στρώστε μαύρο χαρτόνι στον πυθμένα του κουτιού για να απορροφά τη θερμότητα.
- Καλύψτε το άνοιγμα του παραθύρου με διάφανη μεμβράνη ή πλαστικό φύλλο, στερεώνοντάς το καλά.
- Τοποθετήστε μικρά τρόφιμα μέσα στο κουτί και αφήστε το κάτω από τον Ήλιο. Στρέψτε το καπάκι ώστε να αντανακλά το φως μέσα στο κουτί.
- Μετρήστε τη θερμοκρασία (αν διαθέτετε θερμόμετρο) και παρατηρήστε πώς λιώνει η σοκολάτα ή θερμαίνονται τα τρόφιμα.
Ερωτήσεις για Συζήτηση:
- «Ποια είναι η λειτουργία του αλουμινόχαρτου και γιατί χρησιμοποιούμε μαύρο χαρτόνι;»
- «Τι διαφορά θα υπήρχε αν το κουτί δεν είχε διαφανή μεμβράνη;»
- «Πώς μπορούμε να βελτιώσουμε τον σχεδιασμό του φούρνου για να πετύχουμε υψηλότερες θερμοκρασίες;»
Updated on 8 Ιανουαρίου, 2025
⚡«Παράγουμε Ηλεκτρισμό από Κίνηση: Εξερευνώντας τη Μετατροπή Κινητικής Ενέργειας σε Ηλεκτρική»
Δραστηριότητα 2: Μηχανισμός παραγωγής Ηλεκτρικής ενέργειας από την Κίνηση
Η ενέργεια δεν χάνεται, αλλά μετατρέπεται από μια μορφή σε άλλη. Ένα εντυπωσιακό παράδειγμα αυτής της αρχής είναι η μετατροπή κινητικής ενέργειας σε ηλεκτρική, όπως γίνεται στις γεννήτριες. Στη δραστηριότητα αυτή, οι μαθητές θα δημιουργήσουν έναν απλό μηχανισμό παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από την κίνηση, χρησιμοποιώντας μια μικρή δυναμό και παρατηρώντας πώς η κίνηση μπορεί να ανάψει ένα λαμπάκι LED.
Δείτε το σχετικό βίντεο:
Μετατροπή κινητικής σε ηλεκτρική - Λύκειο Φυλής
Υλικά:
- Μία μικρή δυναμό ή κινητήρα DC (όπως από ένα παλιό παιχνίδι)
- Ένα LED λαμπάκι
- Δύο καλώδια με κροκοδειλάκια
- Μικρό χειροκίνητο μοχλό ή μανιβέλα για τη δυναμό
- Ταινία ή ελαστικό δαχτυλίδι (για σταθεροποίηση)
Βήματα:
- Συνδέστε τη δυναμό με το LED χρησιμοποιώντας τα καλώδια με τα κροκοδειλάκια.
- Στερεώστε τη δυναμό σε μια σταθερή επιφάνεια και προσαρμόστε μια μανιβέλα ή μοχλό.
- Περιστρέψτε τη μανιβέλα ή τη δυναμό και παρατηρήστε το LED να ανάβει.
- Πειραματιστείτε με διαφορετικές ταχύτητες περιστροφής για να δείτε πώς αλλάζει η ένταση του φωτός.
Ερωτήσεις για Συζήτηση:
- «Ποια μορφή ενέργειας χρησιμοποιούμε για να ανάψουμε το LED και σε ποια μορφή μετατρέπεται;»
- «Τι παρατηρείτε όταν περιστρέφετε τη μανιβέλα πιο γρήγορα ή πιο αργά;»
- «Πού αλλού στη ζωή μας χρησιμοποιούνται παρόμοιοι μηχανισμοί;»
Updated on 9 Ιανουαρίου, 2025
🌪️ «Ο Ατμοστρόβιλος του Ήρωνα: Ανακαλύπτοντας τη Δύναμη της Θερμικής Ενέργειας»
infographicΔραστηριότητα 1: Ενέργεια - Μετατροπή από θερμική σε κινητική
Ο «Ατμοστρόβιλος του Ήρωνα» είναι μια εφεύρεση του αρχαίου Έλληνα μηχανικού Ήρωνα του Αλεξανδρινού. Ο Ήρωνας δημιούργησε μια απλή συσκευή που μετέτρεπε τη θερμική ενέργεια του βραστού νερού σε κινητική ενέργεια, θέτοντας σε κίνηση έναν περιστρεφόμενο μηχανισμό. Στη δραστηριότητα που ακολουθεί, οι μαθητές θα κατασκευάσουν έναν λειτουργικό «Ατμοστρόβιλο του Ήρωνα», ανακαλύπτοντας μέσα από το πείραμα τη μετατροπή της θερμικής ενέργειας σε κινητική.
▶️ Δείτε το σχετικό βίντεο:
Ο Ατμοστρόβιλος του Ήρωνα
Υλικά:
- Μεταλλικό κουτί (π.χ. από αναψυκτικό)
- Δύο καλαμάκια
- Σχοινί ή λεπτό σύρμα
- Κερί ή μικρή εστία θερμότητας
- Νερό
- Τρυπητήρι
- Ψαλίδι
Βήματα:
- Αδειάστε και καθαρίστε το κουτί. Τρυπήστε δύο μικρές τρύπες αντικριστά κοντά στο χείλος και δύο στο κέντρο του κάτω μέρους.
- Κόψτε τα καλαμάκια (5 εκ.) και λυγίστε τα σε γωνία 90°. Εισάγετέ τα στις πλαϊνές τρύπες, με τα λυγισμένα άκρα να κοιτούν προς την ίδια κατεύθυνση. Στερεώστε τα για αποφυγή διαρροών.
- Περάστε σχοινί ή σύρμα από τις τρύπες στη βάση, δημιουργώντας θηλιά για ανάρτηση. Βεβαιωθείτε ότι το κουτί περιστρέφεται ελεύθερα.
- Γεμίστε το κουτί με νερό μέχρι τη μέση και σφραγίστε το στόμιο.
- Κρεμάστε το κουτί σε ασφαλές σημείο και τοποθετήστε μια πηγή θερμότητας από κάτω. Καθώς το νερό βράζει, ο ατμός θα βγαίνει από τα καλαμάκια, περιστρέφοντας το κουτί.
Ερωτήσεις για Συζήτηση:
- «Ποια μορφή ενέργειας μετατρέπεται σε κινητική κατά τη λειτουργία του ατμοστρόβιλου;»
- «Τι θα συνέβαινε αν δεν υπήρχαν τα καλαμάκια ή αν ήταν στραμμένα προς διαφορετικές κατευθύνσεις;»
- «Μπορείτε να σκεφτείτε άλλες συσκευές ή μηχανισμούς που χρησιμοποιούν τη θερμική ενέργεια για να κινηθούν;»
Updated on 10 Ιανουαρίου, 2025
⚠️ Από την Παράδοση στον Ηλεκτρισμό – Μέσα στο σπίτι!
Δραστηριότητα 4: Εξερευνώντας την Εξέλιξη των Οικιακών Συσκευών
Διδακτικός Στόχος:
Μετά τη δραστηριότητα, οι μαθητές θα μπορούν:
🎯 Να κατανοήσουν την εξέλιξη των οικιακών συσκευών από παραδοσιακά σε ηλεκτρικά μοντέλα.
🎯 Να περιγράψουν τη λειτουργία και τα οφέλη των ηλεκτρικών συσκευών.
🎯 Να εκτιμήσουν τη σημασία του ηλεκτρισμού στην καθημερινή ζωή.
Ανοιχτός Εκπαιδευτικός Πόρος (ΑΕΠ):
🔗 Σίδερο σιδερώματος με βάση και ηλεκτρικό καλώδιο - δεκαετία 1960
Υλικά που θα χρειαστούν:
💻 Υπολογιστής ή διαδραστικός πίνακας για προβολή εικόνας και πληροφοριών.
📝 Φύλλα εργασίας με ερωτήσεις κατανόησης και δημιουργικές δραστηριότητες.
🖼️ History Of Home Devices: Ιστορικό υλικό ή φωτογραφίες παραδοσιακών και σύγχρονων οικιακών συσκευών (infographic).
Διαδικασία:
Εισαγωγή:
❓ Ερώτηση προς τους μαθητές: "Πώς νομίζετε ότι οι άνθρωποι έκαναν σιδέρωμα πριν από την εφεύρεση του ηλεκτρισμού;"
💬 Συζήτηση για την παραδοσιακή χρήση εργαλείων, όπως τα σίδερα με κάρβουνο.
Παρουσίαση του ΑΕΠ:
📹 Προβολή της εικόνας και της περιγραφής του ηλεκτρικού σίδερου από τη δεκαετία του 1960.
🗨️ Ανάλυση της λειτουργίας του και της διαφοράς του από τα παραδοσιακά σίδερα.
Συζήτηση:
❓ Ποια ήταν τα πλεονεκτήματα που προσέφερε το ηλεκτρικό σίδερο σε σχέση με το παραδοσιακό;
❓ Πώς νομίζετε ότι επηρέασε η χρήση ηλεκτρικών συσκευών την καθημερινότητα;
❓ Ποια είναι η σημασία του ηλεκτρισμού στις οικιακές συσκευές και πώς βελτιώνουν τη ζωή μας;
Δημιουργική Δραστηριότητα:
✍️ Οι μαθητές δημιουργούν ένα χρονολόγιο για την εξέλιξη των οικιακών συσκευών (σιδερώματος ή άλλων), χρησιμοποιώντας πληροφορίες από το διαδίκτυο ή βιβλιογραφία.
💬 Συζητούν πώς φαντάζονται τις οικιακές συσκευές του μέλλοντος.
Εργασία για το Σπίτι🏠:
Οι μαθητές καλούνται να βρουν μια παλιά οικιακή συσκευή που υπάρχει ακόμα στο σπίτι τους ή στη γειτονιά τους. Να την περιγράψουν και να την συγκρίνουν με τη σύγχρονη εκδοχή της.
Updated on 9 Ιανουαρίου, 2025
🔆 Στατικός Ηλεκτρισμός: Στάσου…πού τον συναντάμε ?!
Δραστηριότητα 3: "Εξερευνώντας τον Στατικό Ηλεκτρισμό"
Διδακτικός Στόχος:
🎯 Οι μαθητές θα κατανοήσουν τις βασικές αρχές του στατικού ηλεκτρισμού, θα αναγνωρίσουν πώς δημιουργείται και θα παρατηρήσουν τα αποτελέσματά του μέσω πειραμάτων.
Ανοιχτός Εκπαιδευτικός Πόρος (ΑΕΠ):
🔗 Εισαγωγή στον Στατικό Ηλεκτρισμό
Υλικά που θα χρειαστούν:
🚿 Πλαστικά χτενάκια
🎈 Μπαλόνια
📃 Κομμάτια χαρτιού
🧵 Μαλλί ή συνθετικό ύφασμα
Διαδικασία:
Εισαγωγή:
Συζήτηση για το τι γνωρίζουν οι μαθητές σχετικά με τον στατικό ηλεκτρισμό.
Παρακολούθηση του ΑΕΠ:
Προβολή του εκπαιδευτικού πόρου που παρουσιάζει έκθεμα για τον στατικό ηλεκτρισμό.
Πειράματα:
🔬 Πείραμα 1: Τρίψιμο του μπαλονιού με το μαλλί και προσέγγιση σε κομμάτια χαρτιού. Παρατήρηση της έλξης.
🔬 Πείραμα 2: Χρήση πλαστικού χτενιού που έχει τριφτεί σε ύφασμα για να σηκώσει μικρά κομμάτια χαρτιού.
Συζήτηση:
❓ Τι παρατηρήσατε κατά τη διάρκεια των πειραμάτων;
❓ Πώς εξηγείτε τα φαινόμενα που είδατε;
❓ Πού αλλού στη ζωή σας έχετε παρατηρήσει τον στατικό ηλεκτρισμό;
Συμπεράσματα:
Καταγραφή των βασικών σημείων για τον στατικό ηλεκτρισμό και πώς μπορούμε να τον παρατηρήσουμε στην καθημερινή ζωή (Ηλεκτρίστηκα!).
Updated on 10 Ιανουαρίου, 2025
🔌 Ηλεκτρική Ασφάλεια: Μαθαίνοντας από το Βραχυκύκλωμα!
Δραστηριότητα 2: "Βραχυκύκλωμα και Ασφάλειες: Προστατεύοντας το Κύκλωμα - Πείραμα "
Υλικά που θα χρειαστούν:
💻 Υπολογιστής ή διαδραστικός πίνακας για την προβολή του βίντεο.
📝 Φύλλα εργασίας με ερωτήσεις κατανόησης και συμπερασμάτων.
🧪 Εξοπλισμός για απλό πείραμα δοκιμής στην τάξη:
🔋 Μπαταρίες (1,5V ή 9V)
💡 Λαμπάκια LED
🔌 Καλώδια με ακροδέκτες (crocodile clips)
📍 Μεταλλικό σύρμα ή καρφί για προσομοίωση βραχυκυκλώματος
📎 Προαιρετικά: μικρές ασφαλειοθήκες και ασφαλειοδιακόπτες (συνδετήρες).
Διδακτικός Στόχος:
Μετά την παρακολούθηση του βίντεο, οι μαθητές θα μπορούν:
🎯 Να περιγράψουν τι είναι το βραχυκύκλωμα και πώς προκαλείται.
🎯 Να εξηγήσουν τον ρόλο των ασφαλειών στα ηλεκτρικά κυκλώματα.
🎯 Να εντοπίζουν τα αίτια και τις συνέπειες ενός βραχυκυκλώματος.
🎯 Να κατανοούν την αξία της ασφάλειας στα ηλεκτρικά κυκλώματα.
Διαδικασία:
Προβολή του Βίντεο: Οι μαθητές παρακολουθούν το βίντεο, που εξηγεί το φαινόμενο του βραχυκυκλώματος, τη λειτουργία των ασφαλειών και πώς συμβάλλουν στην προστασία των ηλεκτρικών κυκλωμάτων.
⏩ https://photodentro.edu.gr/v/item/video/8522/966
Συζήτηση με βάση το Βίντεο:
❓ Τι είναι το βραχυκύκλωμα;
❓ Ποιες είναι οι συνέπειες ενός βραχυκυκλώματος στα κυκλώματα;
❓ Ποια είναι η λειτουργία μιας ασφάλειας και γιατί είναι απαραίτητη;
❓ Τι πρέπει να προσέχουμε όταν δουλεύουμε με ηλεκτρικά κυκλώματα;
Πειραματική Δραστηριότητα:
🔬 Οι μαθητές, σε μικρές ομάδες, κατασκευάζουν ένα απλό κύκλωμα με μπαταρία και λαμπάκι.
🔬 Προσομοιώνουν ένα βραχυκύκλωμα ενώ παρατηρούν τι συμβαίνει (π.χ. έντονη θέρμανση ή σβήσιμο του λαμπτήρα).
🔬 Εισάγουν μια ασφάλεια (Συνδετήρες 📎) στο κύκλωμα και βλέπουν πώς διακόπτεται η ροή του ρεύματος όταν γίνει βραχυκύκλωμα.
Καταγραφή Συμπερασμάτων: Κάθε ομάδα καταγράφει:
✍️ Τι συνέβη στο κύκλωμα όταν έγινε βραχυκύκλωμα.
✍️ Πώς λειτούργησε η ασφάλεια και γιατί είναι σημαντική.
✍️ Γιατί είναι σημαντικό να προστατεύουμε τα κυκλώματά μας με ασφάλειες;
Εργασία για το Σπίτι🏠:
Πώς θα μπορούσαμε να εφαρμόσουμε αυτά που μάθαμε στην καθημερινή ζωή;
Οι μαθητές ερευνούν και παρουσιάζουν μια συσκευή από το σπίτι τους σε συνεννόηση με τους γονείς, που περιέχει ασφάλεια (π.χ. πολυπρίζο, κουτί ηλεκτροδότησης) και εξηγούν τη χρησιμότητά της.
Updated on 10 Ιανουαρίου, 2025
⚡Κεραυνοί: Η Φυσική της Καταιγίδας
Δραστηριότητα 1: Πώς δημιουργείται ένας κεραυνός;
Διδακτικός Στόχος:
Μετά την προβολή του βίντεο, οι μαθητές θα μπορούν:
🎯 Να περιγράψουν τη διαδικασία δημιουργίας ενός κεραυνού με βάση τις φυσικές αρχές.
🎯 Να εξηγήσουν τη σημασία των φορτίων στα σύννεφα και την αλληλεπίδρασή τους με το έδαφος.
🎯 Να αναγνωρίσουν τη σημασία των κεραυνών στη φύση και την ανάγκη λήψης μέτρων προστασίας.
Υλικά που θα χρειαστούν:
💻 Υπολογιστής ή διαδραστικός πίνακας για την προβολή του βίντεο.
📎 Φύλλα εργασίας με ερωτήσεις κατανόησης και ζωγραφικής δραστηριότητας.
🖊️ Κιμωλία ή μαρκαδόροι για τη δημιουργία ενός σχεδίου κεραυνού στον πίνακα.
🎬 Βίντεο από το Φωτόδεντρο για την υποστήριξη της συζήτησης.
🔮 Σφαίρα Πλάσματος ως απτό παράδειγμα μικρών κεραυνών.
Διαδικασία:
Προβολή του Βίντεο: Οι μαθητές παρακολουθούν το βίντεο, το οποίο είναι κατάλληλο και για παιδιά με δυσχρωματοψία και εξηγεί πώς δημιουργείται ένας κεραυνός, αναδεικνύοντας τη διαδικασία συσσώρευσης ηλεκτρικών φορτίων στα σύννεφα και την εκτόνωσή τους.
⏩ https://photodentro.edu.gr/v/item/video/8522/225
Ερωτήσεις Συζήτησης:
❓ Τι είναι ο κεραυνός και πώς δημιουργείται;
❓ Ποια είναι η σχέση των φορτίων στα σύννεφα με το έδαφος;
❓ Τι παρατηρήσατε για το φαινόμενο της αστραπής και τον θόρυβο της βροντής;
❓ Γιατί πιστεύετε ότι οι κεραυνοί είναι πιο συχνοί σε συγκεκριμένες καιρικές συνθήκες;
❓ Πώς μπορούμε να προστατευτούμε από έναν κεραυνό;
❓ Τι σας εντυπωσίασε περισσότερο;
Δημιουργική Δραστηριότητα:
Οι μαθητές σχεδιάζουν έναν κεραυνό και περιγράφουν τη διαδικασία δημιουργίας του, βασιζόμενοι σε όσα έμαθαν.
Συζητούν σε ομάδες γιατί το φαινόμενο του κεραυνού είναι εντυπωσιακό και ταυτόχρονα επικίνδυνο.
Έπειτα, παρατηρούν πώς λειτουργεί η σφαίρα πλάσματος.
Εργασία για το Σπίτι🏠:
Οι μαθητές αναζητούν πληροφορίες ή εικόνες για το πώς προστατεύονται οι άνθρωποι από τους κεραυνούς (π.χ., αλεξικέραυνα) και τις παρουσιάζουν την επόμενη μέρα.
! Και μία ημέρα/ νύχτα κεραυνών θα παρατηρήσουν αυτό το εντυπωσιακό φαινόμενο από το παράθυρο του σπιτιού τους και θα συζητήσουν τις παρατηρήσεις τους στο Edmodo
Posted on 6 Ιανουαρίου, 2025
🌱 Κατασκευή Εκκολαπτήρα – Χρησιμοποιώντας τη Θερμότητα για τη Ζωή
Δραστηριότητα 4: Θερμότητα και Εκκόλαψη Σπόρων – Ο Ρόλος του Εκκολαπτήρα
Εισαγωγή
Ξέρατε ότι οι αγρότες από την αρχαιότητα χρησιμοποιούσαν τη θερμότητα της γης ή του ήλιου για να βοηθήσουν τους σπόρους να φυτρώσουν πιο γρήγορα; Η θερμότητα είναι σημαντική για τη ζωή και παίζει ρόλο στη βλάστηση των σπόρων. Σήμερα θα φτιάξουμε έναν απλό εκκολαπτήρα σπόρων, χρησιμοποιώντας καθημερινά υλικά που έχουμε στο σπίτι!
🔗 Ανακαλύψτε περισσότερα για τη χρήση εκκολαπτήρων εδώ:
https://www.europeana.eu/en/item/2064141/index_php_object_number_GR_20PIOP_20M02112112_30_priref_770
📦Υλικά
- 1 πλαστικό μπουκάλι (κομμένο στη μέση) (ή γυάλινο βαζάκι με καπάκι)
- Βαμβάκι ή χαρτί κουζίνας (ή ύφασμα)
- Σπόροι (φακές, φασόλια ή ηλιόσποροι) (ή οποιοιδήποτε σπόροι που φυτρώνουν γρήγορα)
- Ζεστό νερό (όχι καυτό – χλιαρό νερό λειτουργεί καλύτερα!)
- Μεμβράνη τροφίμων (ή διαφανές καπάκι)
📋Οδηγίες
- Κόψτε το πλαστικό μπουκάλι στη μέση, δημιουργώντας δύο κομμάτια (πάνω και κάτω μέρος).
- Στον πάτο του μπουκαλιού, τοποθετήστε βαμβάκι ή χαρτί κουζίνας.
- Βάλτε μερικούς σπόρους πάνω στο βαμβάκι, αφήνοντας μικρή απόσταση μεταξύ τους.
- Ρίξτε λίγο ζεστό νερό πάνω στους σπόρους μέχρι το βαμβάκι να είναι υγρό (χωρίς να το πλημμυρίσετε).
- Καλύψτε το πάνω μέρος του μπουκαλιού με μεμβράνη τροφίμων ή τοποθετήστε το καπάκι (για να κρατηθεί η υγρασία).
- Βάλτε το μπουκάλι σε ένα ζεστό και φωτεινό σημείο (κοντά σε παράθυρο ή καλοριφέρ).
- Καταγράψτε τις αλλαγές στους σπόρους καθημερινά!
🗣️Ερωτήσεις για Συζήτηση
- Γιατί πιστεύετε ότι οι σπόροι χρειάζονται ζεστασιά για να φυτρώσουν;
- Αν οι σπόροι δεν φυτρώσουν, ποια βήματα μπορείτε να αλλάξετε; (π.χ. περισσότερο νερό, ζεστότερο σημείο;)
- Τι θα συμβεί αν αφήσουμε το μπουκάλι σε κρύο σημείο;
- Πού αλλού παρατηρούμε τη χρήση θερμότητας για τη δημιουργία ζωής (εκτός από σπόρους); (Υπόδειξη: Αυγά κότας σε εκκολαπτήρα! 🐣)
Updated on 6 Ιανουαρίου, 2025
🏺 Η Θερμότητα στην Κεραμική Τέχνη – Ταξίδι στη Σίφνο
Δραστηριότητα 3: Η Θερμότητα και η Κεραμική της Σίφνου
Εισαγωγή
Έχετε αναρωτηθεί ποτέ πώς κατασκευάζονται τα πήλινα σκεύη που βλέπετε σε παραδοσιακά σπίτια ή καταστήματα; Στη Σίφνο, η τέχνη της κεραμικής περνάει από γενιά σε γενιά, με τη βοήθεια της θερμότητας που κάνει τα σκεύη ανθεκτικά και όμορφα. Σήμερα θα ταξιδέψουμε νοερά στη Σίφνο και θα δημιουργήσουμε τα δικά μας κεραμικά αντικείμενα, ανακαλύπτοντας τη μαγεία της θερμότητας στην τέχνη!
🔗 Ανακαλύψτε την κεραμική της Σίφνου εδώ:
👉https://www.europeana.eu/el/stories/pottery-of-sifnos
✍Οδηγίες Δραστηριότητας
🛠️Υλικά
- Πηλός ή πλαστελίνη (Αν δεν έχετε πηλό, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε πλαστελίνη ή αλατοζύμη!)
- 1 ξυλάκι ή καλαμάκι (για χάραξη και σχέδια)
- Φούρνος μικροκυμάτων ή φούρνος κουζίνας (χρήση μόνο με επίβλεψη ενήλικα)
- Χρώματα, τέμπερες ή μαρκαδόροι (για διακόσμηση μετά το ψήσιμο)
🐾Βήματα
- Παρατήρηση και Έμπνευση:
- Δείτε προσεκτικά τα κεραμικά σκεύη της Σίφνου στο link που σας δώθηκε παραπάνω.
- Ποιο σχήμα σας αρέσει περισσότερο; Θα φτιάξετε μια στάμνα, ένα πιάτο ή μια μικρή κούπα;
- Σχεδίαση:
-
- Σχεδιάστε σε ένα χαρτί το κεραμικό που θέλετε να φτιάξετε. Προσπαθήστε να σκεφτείτε λεπτομέρειες (λαβές, στόμιο, σχέδια).
-
- Πλάσιμο:
-
-
- Πλάστε το κεραμικό σας με πηλό ή πλαστελίνη. Χρησιμοποιήστε το ξυλάκι για να κάνετε σχέδια ή εγκοπές πάνω στο σκεύος σας.
-
-
- Ψήσιμο (με τη βοήθεια ενήλικα):
-
-
-
- Εάν έχετε πηλό, μπορείτε να ψήσετε το κεραμικό σας στον φούρνο. Αν χρησιμοποιείτε πλαστελίνη, αφήστε το να στεγνώσει.
- Ζητήστε τη βοήθεια ενός ενήλικα για να ψήσετε το δημιούργημά σας!
-
-
-
- Διακόσμηση:
-
-
-
-
-
- Αφού κρυώσει, χρησιμοποιήστε χρώματα ή μαρκαδόρους για να διακοσμήσετε το κεραμικό σας με σχέδια εμπνευσμένα από τη Σίφνο!
-
-
-
-
❔Ερωτήσεις για τους Μαθητές
- Γιατί πιστεύετε τα κεραμικά σκεύη πρέπει να ψήνονται σε υψηλές θερμοκρασίες;
- Τι θα συμβεί αν δεν ψήσουμε αρκετά το κεραμικό μας;
- Σε ποιες άλλες κατασκευές χρησιμοποιείται η θερμότητα για να αλλάξει η μορφή ενός υλικού;
(Π.χ. μεταλλικές κατασκευές, λιώσιμο γυαλιού, ψημένο ψωμί!)
👉 Αναρτήστε φωτογραφίες των κεραμικών σας στην ομάδα μας στο Facebook!