Η εκπαιδευτική ρομποτική διδάσκει προγραμματισμό. Ή μήπως όχι;

Visits: 39

Ένα ακόμα εύλογο ερώτημα που αντιμετωπίζω συχνά πυκνά σε συζητήσεις περί εκπαιδευτικής ρομποτικής, είναι το κατά πόσο η εκπαιδευτική ρομποτική στοχεύει στη διδασκαλία κυρίως του προγραμματισμού και των τεχνικών γνώσεων που αυτός αφορά. Με άλλα λόγια: Διδάσκει η εκπαιδευτική ρομποτική προγραμματισμό; Πρέπει να έχει ο μαθητής προηγούμενη επαφή με τον προγραμματισμό ή τη χρήση υπολογιστή για να την αξιοποιήσει στην καθημερινότητά του;

Η απάντηση είναι αρκετά σύνθετη αλλά θα προσπαθήσω να την εξηγήσω όσο πιο απλά γίνεται. Αυτός εξάλλου είναι και ο κύριος ρόλος ενός δασκάλου. Να μεταφέρει στους μαθητές του τις γνώσεις του με τον πιο απλό και κατανοητό τρόπο, ώστε όχι απλώς να τις κατανοήσουν αλλά και να τις χρησιμοποιήσουν αργότερα στη ζωή τους. Ας το δούμε, λοιπόν, από μία άλλη οπτική γωνία. Τι είναι η εκπαιδευτική ρομποτική για έναν δάσκαλο; Και μάλιστα, πώς μπορούν και τη χρησιμοποιούν οι δάσκαλοι εφόσον δεν έχουν σπουδάσει πληροφορική ταυτόχρονα (ή τουλάχιστον δεν είναι αναγκαίο);

Όπως ακριβώς ο πίνακας στη σχολική τάξη, ο χάρακας, η κιμωλία (old school στην κυριολεξία πλέον!) και άλλα υλικά έτσι και η εκπαιδευτική ρομποτική αποτελεί εργαλείο για τον εκπαιδευτικό. Εργαλείο όμως επαναλαμβάνω και όχι μάθημα. Για να το εξηγήσω καλύτερα αυτό, θα φέρω ένα παράδειγμα. Μπορεί ένα μαθητής να μάθει πώς να χρησιμοποιεί το μαρκαδόρο στον πίνακα σωστά; Ώστε να μάθει ενδεχομένως να μην τρέμει το χέρι αν ασκήσει πολλή πίεση ή να μην του πέσει εάν το κρατάει πολύ χαλαρά. Ναι, προφανώς και μπορεί να μάθει τη σωστή χρήση του μαρκαδόρου κάνοντας εξάσκηση. Όμως ο λόγος που σηκώνουμε ένα μαθητή για να λύσει μία άσκηση στον πίνακα της τάξης είναι για να μάθει να κρατάει καλύτερα το μαρκαδόρο ή για να εξηγηθεί καλύτερα σε όλους τους μαθητές η λύση και αντιμετώπιση της συγκεκριμένης άσκησης;

 Όπως ακριβώς ο πίνακας στη σχολική τάξη, ο χάρακας, η κιμωλία (old school στην κυριολεξία πλέον!) και άλλα υλικά έτσι και η εκπαιδευτική ρομποτική αποτελεί εργαλείο για τον εκπαιδευτικό. Εργαλείο όμως επαναλαμβάνω και όχι μάθημα.

 

Πού θέλω να καταλήξω; Προφανώς ο μαθητής που θα διδαχθεί μέσω της εκπαιδευτικής ρομποτικής θα μάθει να χειρίζεται καλύτερα τα υλικά που του παρέχονται (tablet, υπολογιστής, lego bricks) αλλά και το λογισμικό για τον προγραμματισμό του ρομπότ της ομάδας του. Αλλά δεν είναι αυτός ο σκοπός τους. Σκοπός της εκπαιδευτικής ρομποτικής είναι μαθητές μέσα από πειράματα και κατασκευές να κατανοήσουν καλύτερα το εκπαιδευτικό αντικείμενο. Να καταλάβουν για παράδειγμα την έννοια της τριβής αλλάζοντας τις ρόδες στο αυτοκίνητο-ρομπότ τους και παρατηρώντας τη διαφορετική ποιότητα κύλισης ανάλογα με το υλικό ή μέγεθος της ρόδας που χρησιμοποίησαν. Τώρα όσον αφορά τη δεύτερη ερώτηση για το εάν χρειάζεται οι μαθητές να έχουν προηγούμενη γνώση χρήσης του λογισμικού, θα απαντήσω σύντομα λέγοντας πως ένας από τους λόγους που επέλεξα να ασχοληθώ με την εκπαιδευτική ρομποτική μέσω της LEGO Education είναι διότι ως εκπαιδευτικός το λογισμικό μου έλυσε τα χέρια. Το μόνο που χρειάζεται να ξέρει ένας μαθητής για να χρησιμοποιήσει το πρόγραμμα της LEGO WeDo 2.0 είναι απλώς να ανοίγει και να κλείνει τη συσκευή του (και όχι δεν είμαι συνεργάτης της LEGO Education).

Όμως δεν είναι μόνο αυτό. Η εκπαιδευτική ρομποτική δεν είναι άλλος ένας "διαβήτης" που μας βοηθά απλώς να σχεδιάσουμε έναν κύκλο ώστε να κατανοήσουμε καλύτερα τις ακτίνες του. Είναι πολλά περισσότερα. Θα έχω την ευκαιρία να αναλύσω τα πλεονεκτήματα της εκπαιδευτικής ρομποτικής και της μάθησης μέσω του παιχνιδιού γενικότερα σε επόμενο άρθρο.

 

Αν θέλετε μπορείτε να γράψετε τη γνώμη σας με ένα σχόλιο για το πώς σας φάνηκε το παρόν άρθρο, καθώς και να εκθέσετε απορίες και προβληματισμούς που θα χαρώ να απαντήσω. Σας ευχαριστώ για την ανάγνωση.

Leave a Reply