English

Χριστουγεννιάτικη γιορτή

1.Τα Χριστούγεννα, θα μπορούσαμε να πούμε πως είναι η αγαπημένη εποχή για μικρούς και μεγάλους. Είναι μια περίοδος γεμάτη χαμόγελα και όμορφες στιγμές και για αυτό το επιλέξαμε ως θέμα. Είναι μια από τις πιο σημαντικές γιορτές, καθώς γιορτάζουμε την γέννηση του Χριστού και έτσι τα παιδιά μαθαίνουν για αυτό, αλλά μαθαίνουν και για τα ήθη και τα έθιμα που κάνουμε τα Χριστούγεννα.

2. Για την ανάθεση ρόλων, είναι απαραίτητο να ακολουθηθεί μια οργανωμένη διαδικασία. Η υλοποίηση της ανάθεσης ρόλων με βάση το θεατρικό «Η Μάγισσα που Μισούσε τα Κάλαντα» του Ευγένιου Τριβιζά. Η/Ο νηπιαγωγός, αναθέτει τους ρόλους στα παιδιά με βάση τις ικανότητες και τα ενδιαφέροντά τους, εξασφαλίζοντας ότι κάθε παιδί έχει έναν ρόλο που να του ταιριάζει και τέλος, παρέχει ανατροφοδότηση στα παιδιά, επισημαίνοντας τι έκαναν καλά και τι μπορούν να βελτιώσουν.

3. Η ρύθμιση του χώρου ώστε να εξασφαλίζεται η ομαλή διεξαγωγή της σχολικής γιορτής. Λήψη μέτρων για την εξυπηρέτηση του ακροατήριου, γονέων/ κηδεμόνων, κοινού κατά περίπτωση. Αρχικά, οι προσκλήσεις πρέπει να σταλθούν εγκαίρως στους γονείς, κηδεμόνες και το κοινό με σαφείς οδηγίες για την ημερομηνία, την ώρα και τον τόπο της εκδήλωσης. Βεβαιωνόμαστε, ότι ο χώρος είναι επαρκής για τον αριθμό των θεατών και των παιδιών που θα συμμετάσχουν. Δημιουργούμε μια κατάλληλη σκηνή για την παράσταση, λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες των παιδιών και των δραστηριοτήτων που θα ακολουθήσουν. Τοποθετούμε σκηνικά και εξοπλισμό σύμφωνα με το σενάριο της παράστασης. Διασφαλίζουμε ότι υπάρχουν προσβάσιμες εγκαταστάσεις για όλους τους παρευρισκόμενους (τουαλέτες, φαρμακείο, εξοπλισμό πρώτων βοηθειών).

4. Για την διακόσμηση, θα χρησιμοποιήσουμε χριστουγεννιάτικα χρώματα (όπως κόκκινο, πράσινο) και στολίδια, καθώς μπορούμε να κρεμάσουμε στους τοίχους τις χειροτεχνίες που θα έχουνε φτιάξει τα παιδιά. Ακόμη, σε συνεργασία με τους γονείς, μπορούμε να οργανώσουμε έναν μπουφέ, ώστε να κεραστούν όλα τα άτομα μετά το τέλος της γιορτής (γονείς, παιδιά, εκπαιδευτικοί).

5. Για την γιορτή θα χρειαστούν για αρχή ένας προτζέκτορας, ένας υπολογιστής και ηχεία, τα οποία θα πρέπει να ελεγχθούν και πριν την έναρξη της γιορτής για την σίγουρη λειτουργία τους. Αυτοί οι εξοπλισμοί θα χρησιμοποιηθούν για τις Χριστουγεννιάτικες μελωδίες που θα ακουστούν στην αρχή της γιορτής και για τις
μελωδίες που θα ακουστούν από τα τραγούδια κατά την διάρκεια της γιορτής. Επίσης, ο προτζέκτορας θα χρησιμοποιηθεί για την εισαγωγή ενός φόντου με Χριστουγεννιάτικο θέμα ή και για την προβολή κάποιου βίντεο. Τέλος, θα είναι απαραίτητη η χρήση μίας κάμερας έτσι ώστε να βιντεοσκοπηθεί η γιορτή, για να έχουν την δυνατότητα οι γονείς, τα παιδιά και οι δάσκαλοι να παρακολουθήσουν ξανά την γιορτή.

6. Πριν την έναρξη της σχολικής γιορτής θα ακούγονται Χριστουγεννιάτικες μελωδίες, ώστε και τα παιδιά και το κοινό να μπουν στο πνεύμα της γιορτής. Κατά τη διάρκεια της γιορτής θα ακουστούν τα τραγούδια:
Ο μικρός τυμπανιστής
Ο Αϊ Βασίλης πάλι θα ‘ρθει
Χιόνια στο καμπαναριό
Ρούντολφ το ελαφάκι
Χριστούγεννα ξανά
Η γιορτή θα κλείσει με τα κάλαντα των Χριστουγέννων

7. Με βάση το θεατρικό «Η Μάγισσα που μισούσε τα κάλαντα», μπορούμε να επικεντρωθούμε στην ανάδειξη ενδυματολογικών επιλογών με βάση τους ρόλους και τα ενδιαφέροντα των μαθητών. Αρχικά, κάθε χαρακτήρας μπορεί να έχει δικιά του ενδυματολογική επιλογή με βάση την προσωπικότητα του και τον ρόλο της ιστορίας που έχει. Για παράδειγμα, η μάγισσα μπορεί να φοράει σκούρα ρούχα με απειλητικά χρώματα για να τονίσει τον ρόλο του κακού χαρακτήρα που έχει, ενώ οι υπόλοιποι χαρακτήρες μπορούν να φορούν πιο φωτεινά και χαρούμενα ρούχα για να τονίσουν την αγαθή φύση τους. Μπορούμε να βοηθήσουμε τους μαθητές να σκεφτούν δημιουργικά, τονίζοντας την σημασία της ενδυμασίας στην απεικόνιση των χαρακτήρων του θεατρικού έργου.

8. Η διάρκεια της γιορτής που θα οργανώσουμε πιστεύουμε ότι πρέπει να είναι περίπου στα 65-80 λεπτά έτσι ώστε να μπορέσει να παρουσιαστεί μια ολοκληρωμένη προσπάθεια, αλλά ταυτόχρονα να μην προκληθεί κούραση ή/και βαρεμάρα στους/στις συμμετέχοντες και στο ακροατήριο.

Εισαγωγή: λίγα λόγια από τους/τις εκπαιδευτικούς σχετικά με αυτό που θα παρακολουθήσουν (5')Τραγούδι: 2'-3'

Έναρξη: κάποια από τα παιδιά μιλάνε για την ιστορία των Χριστουγέννων (3'-5')

Τραγούδι: 2'-3' Κύριο μέρος: 15' Τραγούδι: 2'-3' Κύριο μέρος: 15'
Τραγούδι: 2'-3'
Κύριο μέρος: 15'
Τραγούδι: 2'-3'

Ανεβαίνουν όλα τα παιδιά στην σκηνή για να πούνε όλα μαζί τα κάλαντα:2'-3'
Κλείσιμο: αποφώνηση από τους/τις εκπαιδευτικούς και ευχαριστίες (5')

9. Όταν οργανώνουμε μια σχολική παράσταση πρέπει να εξασφαλίζουμε ότι μέσα από αυτήν περνάνε σωστά μηνύματα και ότι γίνεται με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι εύκολα αντιληπτά από τα παιδιά αυτής της ηλικίας. Η εποχή των Χριστουγέννων για πολλούς είναι από τις πιο εύθυμες γιορτές και μια περίοδος που περνάς με τους δικούς σου ανθρώπους σε ένα χαρούμενο κλίμα. Όλα αυτά τα συναισθήματα λοιπόν θέλουμε να τα αποτυπώσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο μέσα από το θεατρικό μας. Είναι σημαντικό να φανεί σε πάρα πολλές σκηνές ότι οι άνθρωποι πρέπει να έχουμε αλληλεγγύη ο ένας για τον άλλον, να βοηθάμε αυτούς σε ανάγκη και να προσπαθούμε να είμαστε ο καλύτερος μας εαυτός κάθε μέρα. Ακόμη, πολύ σημαντικό είναι να έχουμε υπόψιν μας, ιδίως ως εκπαιδευτικοί, πως δεν έχουν όλοι οι άνθρωποι τις ίδιες ευχάριστες εμπειρίες την περίοδο των εορτών για διάφορους λόγους. Επιπλέον, μια παράσταση σαν και αυτή είναι μια πολύ καλή ευκαιρία για να κατανοήσουν τα παιδιά την ιστορία των Χριστουγέννων, τα ήθη και έθιμα όχι μόνο της δικιάς μας χώρας, αλλά και άλλων λαών καθώς και να μάθουν να τα σέβονται άσχετα με το αν θα τα "ακολουθήσουν" ή όχι.

10. Οι σχολικές γιορτές αποτελούν αναπόσπαστο και σημαντικό μέρος του Αναλυτικού Προγράμματος σε όλο το φάσμα της εκπαίδευσης. Η διοργάνωση και συμμετοχή των παιδιών σε σχολικές γιορτές αποτελεί θεσμό με παιδαγωγική και πολιτιστική αξία, καθώς προσφέρει τη δυνατότητα σε όλη την κοινότητα (στα παιδιά, τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς) να συμμετέχουν σε ένα γεγονός που απελευθερώνει τη δημιουργικότητα και τη χαρά και συμβάλλει στην πνευματική καλλιέργεια και συγκρότηση των μαθητών. Στόχος του συγκεκριμένου θέματος, είναι τα παιδιά να αποκτήσουν γνώσεις για τα ήθη και τα έθιμα των Χριστουγέννων, καθώς και για την ίδια την ημέρα των Χριστουγέννων, αλλά και να εξοικειωθούν με την συνεργασία και την κατανομή των ρόλων στα πλαίσια της ομάδας. Ακόμη, βασικός στόχος είναι να περάσουν καλά τα ίδια τα παιδιά, μέσα από όλη την διαδικασία της προετοιμασίας της γιορτής.