English

Σχολείο, έφηβοι και γονείς…άλλοτε και τώρα

Ο κύκλος των χαμένων ποιητών

Αγαπημένες μαθήτριες και μαθητές απολαύστε την ταινία και προβληματιστείτε...

  1. Ποια είναι τα προβλήματα των νέων της ταινίας; Ποια από αυτά τα προβλήματα είναι διαχρονικά;
  2. Πώς περιγράφεται η σχέση γονέων-παιδιών στην ταινία;
  3. Μοιάζουν οι σημερινοί γονείς με τους γονείς του Νηλ και των άλλων παιδιών;
  4. Ποιος είναι ο ρόλος του δασκάλου στην ταινία και πώς τον κρίνετε;
  5. "Να ρουφήξεις το μεδούλι της ζωής, να μην αφήσεις ούτε στάλα, για να μην ανακαλύψεις πεθαίνοντας ότι δεν έζησες" Πώς αντιλαμβάνεται ο Νηλ αυτό το απόσπασμα και σε ποια πράξη τον οδηγεί; Εσείς πώς αντιλαμβάνεστε αυτή τη φράση; Αν μπορούσατε ματαπείσετε το Νήλ τι θα του λέγατε;
  6. Carpe diem (άδραξε τη μέρα) είναι η φράση που έντεχνα φροντίζει ο δάσκαλος να φτάσει στα αυτιά των μαθητών του. Γιατί το κάνει; Ποιο μήνυμα θέλει να τους μεταδώσει;
  7. Γράψτε μια κριτική της ταινίας η οποία θα δημοσιευτεί στο προσωπικό σας ιστολόγιο λαμβάνοντας υπόψην σας όλα τα παραπάνω θέματα

΄Οσες και όσοι δεν μπορείτε να δείτε με νόμιμο τρόπο την ταινία παρακαλείστε να διαβάσετε εδώ τα κείμενα του σχολικού βιβλίου που έχουν θέμα την εφηβεία . Στη συνέχεια να απαντήσετε στις παρακάτω ερωτήσεις:

  1. Για ποια προβλήματα μιλούν οι έφηβοι στα κείμενα του σχολικού βιβλίου; Πιστεύετε ότι αυτά είναι διαχρονικά; (Για τα προβλήματα με τους γονείς θα μιλήσετε στην ερώτηση 2)
  2. Σε ποια κείμενα γίνεται αναφορά στη σχέση γονεών παιδιών; Για ποια προβλήματα με τους γονείς τους κάνουν λόγο οι έφηβοι; Οι σύγχρονοι νέοι έχουν τα ίδια προβλήματα; Μπορείτε να σκεφτείτε εσείς και κάποια άλλα;
  3. Ποιες είναι οι σχέσεις των εφήβων με τους δασκάλους τους; Πιστεύετε ότι αυτή έχει αλλάξει σε σχέση με το παρελθόν;  Για να απαντήσετε την ερώτηση να κάνετε μια συζήτηση με ανθρώπους του περιβάλλοντός σας που ανήκουν σε προηγούμενες γενιές ή να αναζητήσετε πληροφορίες στο διαδίκτυο
  4. "Να ρουφήξεις το μεδούλι της ζωής, να μην αφήσεις ούτε στάλα, για να μην ανακαλύψεις πεθαίνοντας ότι δεν έζησες". Πώς αντιλαμβάνεστε το περιεχόμενο αυτής της φράσης;
  5. Carpe diem (άδραξε τη μέρα) είναι μια φράση που τη βλέπουμε συχνά σε αναρτήσεις, σε διαφημίσεις ή σε συνθήματα στους τοίχους. Ποιο μήνυμα νομίζετε ότι θέλει να μας  μεταδώσει;

ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΛΟΓΟΥ

Αναρτείστε μια δημοσίευση στο προσωπικό σας ιστολόγιο με τίτλο οι έφηβοι σήμερα. Σε αυτήν θα δίνετε συμβουλές στους γονείς και στους δασκάλους σας ώστε να τους βοηθήσετε να καταλάβουν τους εφήβους και θα τους προτείνετε τρόπους ώστε να βελτιώσουν τις σχέσεις τους με αυτούς. Θα γράψετε συνεχές κείμενο και όχι προτάσεις επιγραμματικά με αρίθμηση. Προσέξτε το ύφος του κειμένου και φροντίστε να είναι απλό και καθημερινό. Δώστε στο κείμενο σας προσωπικό τόνο χρησιμοποιώντας α' και β' ενικό ή α' και β' πληθυντικό πρόσωπο.

Έμφυλες ταυτότητες και στερεότυπα

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΤΗΣ ΑΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΕΞ ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Mona Lisa Smile

Δείτε το trailer της ταινίας

Μια ταινία για τη θέση της γυναίκας, για την τέχνη, για τον ρόλο του δασκάλου, για τη στάση μας απέναντι στο διαφορετικό....αμερικανιά θα πουν μερικοί. Συγκινεί όμως. Για να σκεφτούμε τις παρακάτω ερωτήσεις.

  1. Για ποιο ρόλο προετοιμάζονται οι γυναίκες της ταινίας;
  2. Θέλουν τα κορίτσια του σχολείου να ακολουθήσουν ανώτερες σπουδές;
  3. Ποιοι είναι οι βασικοί χαρακτήρες της ταινίας; Πως κρίνεται τη συμπεριφορά τους;
  4. Συγκρίνετε τα κορίτσια της ταινίας με τις σύγχρονες έφηβες. Τι έχει αλλάξει;
  5. Ποιος ο ρόλος της δασκάλας τους;
  6. Ανοίξτε ένα συνεργατικό έγγραφο στο google.docs και μοιραστείτε τις απόψεις για τη θέση της γυναίκας τότε και τώρα

Επειδή κάποιες μαθήτριες/κάποιοι μαθητές είναι πιθανόν να μην μπορούν να δουν με νόμιμο τρόπο την ταινία ας δείτε αν θέλετε την ακόλουθη εκπομπή Οι γυναίκες το 1950. Ας προσέξετε τους στίχους των τραγουδιών που ακούγονται . Ακόμη χρησιμοποιώντας ως λέξεις κλειδιά : γυναίκα 1950, θέση γυναίκας, γυναίκα αρχές 20ου αιώνα, μόρφωση γυναικών πραγματοποιήστε σχετική αναζήτηση στο διαδίκτυο. Κατά την αναζήτηση: σκέφτείτε ποιος είναι ο δημιουργός της ιστοσελίδας που βρήκατε; Είναι κάποια φεμινιστική οργάνωση; Είναι μια οργάνωση της εκκλησίας; Είναι η ιστοσελίδα μιας εφημερίδας ή κάποιου συγγραφέα; Πριν χρησιμοποιήσετε τις πληροφορίες στην απάντηση σας να τις αξιολογήσετε.Στη συνέχεια ας απαντήσετε στις παρακάτω ερωτήσεις.

  1. Για ποιο ρόλο νομίζεις ότι προετοιμάζονται οι γυναίκες στη δεκαετία του 1950; Στήριξε την απάντηση σου σε πληροφορίες που θα αναζητήσεις στο διαδίκτυο και ανάφερε τις πηγές σου αφού πρώτα τις αξιολογήσεις την αξιοπιστία τους.
  2. Μπορούν οι γυναίκες των αρχών/της μέσης του 20ου αιώνα να ακολουθήσουν ανώτερες σπουδές; Ποιοι παράγοντες επηρρεάζουν την απόφαση τους; Στήριξε την απάντηση σου σε πληροφορίες που θα αναζητήσεις στο διαδίκτυο και ανάφερε τις πηγές σου.
  3. Να συγκρίνεις  τις έφηβες των αρχών και της μέσης του 20ου αιώνα με τις σύγχρονες έφηβες ως προς τις ευκαιρίες που έχουν στη μόρφωση και τους στόχους τους. Τι έχει αλλάξει;

Οι παρακάτω ιστοσελίδες μπορεί να φανούν χρήσιμες.

Οι γυναίκες έπρεπε να...

Η θέση της γυναίκας Το αλάτι της γης

Η εκπαίδευση των γυναικών

Γυναίκες και εκπαίδευση

Αφού διαβάσετε  το κείμενο με τίτλο “Τα κορίτσια από το Τσιμπόκ” στη συνέχεια εργαστείτε στις ασκήσεις πύκνωσης και παραγωγής λόγου.

Τα κορίτσια από το Τσιμπόκ

Από την τάξη του σχολείου τους στα χέρια αδίστακτων που τις πουλάνε  για σκλάβες, ως προς 12 δολάρια τη μία, αφού πρώτα τις βιάσουν. Αυτή είναι η ανατριχιαστική μοίρα που περιμένει περίπου 250 κορίτσια, χριστιανές και μουσουλμάνες μαθήτριες 16-18 ετών, τις οποίες απήγαγαν πριν από τρεις εβδομάδες οι ένοπλοι αντάρτες της Μπόκο Χαράμ, στη Βόρεια Νιγηρία. Το όνομα της οργάνωσης τα λέει όλα: σημαίνει επί λέξει «H δυτική Παιδεία είναι αμαρτωλή». «Η δουλεία επιτρέπεται. Θα αρπάζω γυναίκες και θα τις πουλάω σκλάβες. Θα πουλήσω τις κόρες σας... Τις στέλνατε σχολείο...» είπε ο μεταξύ άλλων ο αρχηγός των ανταρτών σε βίντεο.

Παγκόσμιο σοκ, κατακραυγή για τη βαρβαρότητα, διαδηλώσεις εντός και εκτός Νιγηρίας. Η εκστρατεία Bring Back Our Girls (Φέρτε πίσω τα κορίτσια μας) έχει κινητοποιήσει εκατομμύρια ανθρώπους σε όλον τον κόσμο μέσω Twitter. Γιατί η απειλή δεν είναι κούφια: η Νιγηρία είναι τέταρτη παγκοσμίως στον κατάλογο των κρατών με τα υψηλότερα ποσοστά ανθρώπων που ζουν σε καθεστώς «σύγχρονης δουλείας» - πίσω από την Ινδία, την Κίνα και το Πακιστάν.

΄Εκθεση του ΟΗΕ για το 2013 περιγράφει τη Νιγηρία ως «χώρα προέλευσης, τράνζιτ και υποδοχής για τράφικινγκ γυναικών και παιδιών, ιδίως σε συνθήκες καταναγκαστικής εργασίας και πορνείας». Αλλά η κυβέρνηση μοιάζει ανίκανη να αντιμετωπίσει το πρόβλημα και η ίδια η Επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων της Νιγηρίας κατηγορεί ανοιχτά τον στρατό για δολοφονίες, βασανιστήρια και βιασμούς στην εκστρατεία κατά της συγκεκριμένης οργάνωσης.

Η εξαθλίωση ήταν ο κύριος λόγος για τη στρατολόγηση στην Μπόκο Χαράμ: ένα πιάτο φαΐ, ένα όπλο και τα κέρδη από το πλιάτσικο έφερναν κόσμο στην οργάνωση. Η θλιβερή αλήθεια είναι ότι οι περισσότεροι Νιγηριανοί είναι πιο φτωχοί σήμερα απ' ό,τι το 1960, όταν η χώρα κήρυξε την ανεξαρτησία της από τη βρετανική αυτοκρατορία. Έπειτα από μισό αιώνα το κράτος δεν έχει προσφέρει ακόμη ασφάλεια, τροφή, νερό, υγεία και παιδεία σε μεγάλα τμήματα του πληθυσμού. Φτώχεια, διαφθορά, ανυπαρξία ακόμη και των πιο βασικών υπηρεσιών Παιδείας και Υγείας στον Βορρά της Νιγηρίας. Αυτοί ήταν οι λόγοι πίσω από την άνοδο της Μπόκο Χαράμ, λέει στο «Βήμα» ο Τζέιμς Σνάιντερ, διευθυντής στο ThinkAfricaPress.com, ιστότοπο ανάλυσης για θέματα Αφρικής στο Λονδίνο.

«Πριν από το 2009, όταν στράφηκε στον βίαιο εξτρεμισμό μετά τη δολοφονία του τότε ηγέτη Μοχάμεντ Γιουσούφ από τον στρατό, η οργάνωση είχε μαζική υποστήριξη γιατί προσέφερε τροφή και κοινωνική πρόνοια σε έναν εξαθλιωμένο πληθυσμό», εκεί όπου το κράτος ήταν ανύπαρκτο, τονίζει. «Αλλά μετά τη  σχετικώς πρόσφατη στροφή στην αδιάκριτη βία, με άγριες επιθέσεις κατά αμάχων, η στήριξη από τον ντόπιο πληθυσμό στερεύει. Τα νέα μέλη της οργάνωσης είναι εγκληματίες και μισθοφόροι. Η κυβέρνηση θα πρέπει να αντιμετωπίσει τα μεγάλα προβλήματα στα βορειοανατολικά ανεξάρτητα από την Μπόκο Χαράμ, γιατί η σταθερότητα και η ανάπτυξη εκεί είναι ζωτικής σημασίας από μόνες τους. Και καθώς η οργάνωση έχει μετατραπεί σε σκληρή ένοπλη εξέγερση με τρομοκρατικές δυνατότητες, ένα σημαντικό μέρος των σημερινών ανταρτών θα πρέπει να ηττηθούν στρατιωτικά και να οδηγηθούν στη Δικαιοσύνη» καταλήγει ο Σνάιντερ.

Η Μπόκο Χαράμ ιδρύθηκε το 2002 και ευθύνεται για δεκάδες πολύνεκρες επιθέσεις - μόνο εφέτος έχει σκοτώσει περισσότερους από 1.500 αμάχους. Έχει εκατοντάδες φανατικούς μαχητές και διασυνδέσεις με τους Ταλιμπάν και την Αλ Κάιντα. Πιστοί στο δόγμα που λέει ότι, όποιο κορίτσι τολμάει να πηγαίνει στο σχολείο, πρέπει να θανατωθεί, οι αντάρτες της Μπόκο Χαράμ πουλάνε ακόμη και δεκάχρονες σε σκλαβοπάζαρα ή τις μοιράζουν μεταξύ τους, ως νύφες-λάφυρα σε καταναγκαστικούς «γάμους».

Όλα αυτά, τέλος, φαίνεται να ενισχύονται κι από τα στοιχεία της UNICEF, σύμφωνα με τα οποία το 40% των παιδιών στη βόρεια Νιγηρία, τα περισσότερα απ΄τα οποία είναι κορίτσια, δεν έχουν πάει ποτέ στο σχολείο.

(Διασκευή άρθρου που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Καθημερινή)

Πύκνωση λόγου

Διάβασες το παραπάνω άρθρο στην εφημερίδα και σου έκανε μεγάλη εντύπωση. Σε μια συζήτηση που έχεις με τους φίλους σου για τη θέση της γυναίκας θέλεις να τους μεταφέρεις: α) τους λόγους απαγωγής των κοριτσιών στη Νιγηρία και β) τους λόγους που οδηγούν στη στρατολόγηση στη Μπόκο Χαράμ. Κρατάς σημειώσεις σε μια παράγραφο για όλα όσα θέλεις να τους πεις.

ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΛΟΓΟΥ

Στο σχολείο σου οργανώνεται ημερίδα με θέμα τη θέση της γυναίκας στις μη δυτικές κοινωνίες. Ως εκπρόσωπος των μαθητών θέλεις να κινητοποιήσεις τους παρισταμένους ώστε να συμμετάσχουν σε εθελοντικές ομάδες δράσης για την προστασία των δικαιωμάτων αυτών των γυναικών. Να γράψεις την ομιλία που θα εκφωνήσεις, στην αποία θα αναφερθείς σε φαινόμενα καταπάτησης των δικαιωμάτων τους και θα προτείνεις συγκεκριμένους τρόπους δράσης για την αντιμετώπισή τους. Χρησιμοποίησε την επίκληση στην λογική αλλά και την επίκληση στο συναίσθημα για να πείσεις. (200-300 λέξεις                                

Τραγούδι: «Μια μέρα της Μαίρης»

https://www.youtube.com/watch?v=hKiEnKjqpgE

Ερμηνεία:Αφροδίτη Μάνου Σύνθεση:Λουκιανός Κηλαηδόνης

Ερωτήσεις κατανόησης

  1. Ποια είναι η καθημερινότητα της Μαίρης;
  2. Ποια προβλήματα αντιμετωπίζει στην εργασία της;
  3. Ποια η στάση του συζύγου της στην οικογένεια;
  4. Ποιος κοινωνικός προβληματισμός υπάρχει στο τραγούδι που ακούσατε;

Αναπαράσταση ενός διαφορετικού άλλου

ΜΙΑ ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΤΙΣ ΔΙΑΚΟΠΕΣ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ

"Η τύχη χαμογέλασε και η μοίρα γέλασε καθώς στάθηκε πάνω από την κούνια μου." Natalie Merchant, The Wonder

Ένα καταπληκτικό βιβλίο της R. J. PALACIO που έγινε μια υπέροχη ταινία

  1. Πώς είναι να είσαι ένα παιδί διαφορετικό;
  2. Πως νιώθει αυτός που βιώνει την απόρριψη;
  3. Πόσο σκληροί μπορεί να γίνουν οι άνθρωποι;

Διαβάστε το βιβλίο ή δείτε την ταινία και επιχειρήστε να απαντήσετε τις παραπάνω ερωτήσεις.

ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΛΟΓΟΥ - ΒΙΒΛΙΟΚΡΙΤΙΚΗ

Στο σχολείο σας διοργανώνεται έκθεση βιβλίου. Στην έκθεση θα αναρτηθούν βιβλιοκριτικές σε ένα μεγάλο ταμπλό στην είσοδο. Φροντίστε να γράψετε τη δική σας για το παραπάνω βιβλίο. Μην παραλείψετε να αναφερθείτε στα παρακάτω σημεία:

  1. Στο χαρακτήρα των ηρώων
  2. Στην σχολική πραγματικότητα που βιώνει ένα παιδί διαφορετικό (συμπεριφορά συμμαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων)
  3. Στην οικογένεια που μεγαλώνει ένα παιδί διαφορετικό από τα άλλα
  4. Στη συγγραφέα του έργου
  5. Στη γλώσσα και στο ύφος του βιβλίου