Ο Σκοπός και η Παιδαγωγική Αξία του Ιστολογίου

Ο σκοπός του ιστολογίου μας είναι να λειτουργήσει ως ένα εργαλείο επικοινωνίας και μάθησης, προσφέροντας στους μαθητές έναν χώρο έκφρασης, ανταλλαγής ιδεών και πρόσβασης σε χρήσιμες πληροφορίες. Στο πλαίσιο της πληροφορικής και της εκπαίδευσης, το ιστολόγιο προωθεί την κατανόηση των νέων τεχνολογιών και την ανάπτυξη δεξιοτήτων που είναι απαραίτητες για την «Κοινωνία της Πληροφορίας».

Η παιδαγωγική αξία του ιστολογίου είναι ανεκτίμητη, καθώς εμπλέκει τους μαθητές ενεργά στη διαδικασία της μάθησης. Μέσα από τη συγγραφή και την ανάγνωση άρθρων:

  • Καλλιεργείται η κριτική σκέψη και η δημιουργικότητα.
  • Ενισχύεται η συμμετοχή και η συνεργασία, καθώς οι μαθητές μπορούν να ανταλλάσσουν απόψεις μέσω σχολίων.
  • Παρέχονται κίνητρα για διαρκή μάθηση, καθώς οι μαθητές μαθαίνουν να πειραματίζονται, να αναζητούν πληροφορίες και να χαίρονται τη διαδικασία της γνώσης.

Το ιστολόγιο αποτελεί ένα εργαλείο που ενισχύει τη δια βίου μάθηση και προετοιμάζει τους μαθητές για τον δυναμικό, διαρκώς μεταβαλλόμενο κόσμο που θα αντιμετωπίσουν στο μέλλον.

Πληροφορική και Σχολείο

Οι εφαρμογές των νέων τεχνολογιών της πληροφορίας και της επικοινωνίας και
κυρίως η ενοποίηση τριών - μέχρι πρόσφατα διακριτών - τεχνολογικών κλάδων, της
πληροφορικής, των τηλεπικοινωνιών και των οπτικοακουστικών μέσων, επιδρούν κα-
ταλυτικά και εγκάρσια σε όλους σχεδόν ιούς τομείς της ανθρώπινης δραστηριότητας.
Επιφέρουν σημαντικές αλλά και ραγδαίες αλλαγές στο χώρο της εργασίας, στην οικο-
νομία, στον πολιτισμό και στην κοινωνία ολόκληρη. Όλα αλλάζουν. Αγγίζοντας το
νέο αιώνα οι νέοι μας, σημερινοί μαθητές και αυριανοί πολίτες, καλούνται να ζήσουν
στην «Κοινωνία της Πληροφορίας» που τη χαρακτηρίζει ένας εμφανής δυναμισμός και
ευρύτατη χρήση των νέων τεχνολογιών. Όπως αναφέρεται και στο Ευρωπαϊκό
Σύμφωνο Εμπιστοσύνης για την Απασχόληση
«....οι επαγγελματικές τους προοπτικές θα εξαρτηθούν από την ικανότητα τους
στη χρήση των νέων τεχνολογιών...».
Στο πλαίσιο αυτής της νέας πραγματικότητας όπου η επιβίωση εξασφαλίζεται μόνο
μέσα από ανταγωνιστικές δομές και αναπτυξιακή προσπάθεια, η τεχνολογική
προσέγγιση γίνεται και για τη χώρα μας μοναδική επιλογή. Είναι επομένως επιβεβλη-
μένο να υπάρξει ανταπόκριση του εκπαιδευτικού μας συστήματος προκειμένου να εξα-
σφαλισθεί για όλους τους μαθητές-αυριανούς πολίτες, η πρόσβαση στην
«Κοινωνία της Πληροφορίας» και να αποφευχθούν έτσι, νέες ανισότητες, νέες
μορφές κοινωνικού αποκλεισμού (που θα είναι βαθύτερες και ταχύτερες] και
πρόσθετες δυσκολίες ένταξης στον κόσμο της εργασίας. Αν επομένως θέλουμε και
επιδιώκουμε ένα δίκαιο εκπαιδευτικό σύστημα που προσφέρει ίσες ευκαιρίες στους
νέους, πρέπει οι νέες τεχνολογίες να αποτελέσουν αναπόσπαστο μέρος και συστατικό
1
στοιχείο της καθημερινής σχολικής ζωής. Έτσι. οι νέες τεχνολογίες όχι μόνον δεν θα
προκαλέσουν νέες ανισότητες αλλά αντίθετα με τις τεράστιες δυνατότητες άμεσης
επικοινωνίας και πρόσβασης σε πηγές γνώσης και πληροφόρησης που
προσφέρουν, μπορούν να βοηθήσουν στην άρση πολλών ανισοτήτων και αδικιών
που υπάρχουν στο εκπαιδευτικό μας σύστημα
Επιπλέον, οι νέες τεχνολογίες μπορούν να συνεισφέρουν στη βελτίωση και
τον επαναπροσανατολισμό της διαδικασίας της μάθησης σε μια κατεύθυνση όπου η
μάθηση θα γίνει ενεργητική και οι μαθητές
• θα πειραματίζονται
• θα αναζητούν, θα ανακαλύπτουν και θα χαίρονται τη γνώση
• θα μαθαίνουν να συνεργάζονται, να είναι μεθοδικοί, να παίρνουν
πρωτοβουλίες, να θέτουν στόχους, να επιχειρηματολογούν και να σκέφτονται και να
εκφράζονται ελεύθερα
• θα καλλιεργούν τις κλίσεις και τα ταλέντα τους
• θα αγαπούν τη μάθηση
Δηλαδή, σε μια κατεύθυνση όπου η μάθηση δεν θα είναι άγχος αλλά διαρκής
προσπάθεια και δημιουργία Είναι επιτακτική ανάγκη, οι μαθητές μας να μαθαίνουν
πώς να μαθαίνουν και να αγαπάνε τη μάθηση γιατί θα ζήσουν στην "Κοινωνία της
Μάθησης» δηλαδή σε ένα κόσμο που αλλάζει γρήγορα και απαιτεί συνεχή και δια
βίου εκπαίδευση, επιμόρφωση και κατάρτιση· Με ποιο τρόπο, με τι κόστος αλλά και σε
ποιο βαθμό οι νέες τεχνολογίες μπορούν να βοηθήσουν προς αυτή την κατεύθυνση δεν
έχει απαντηθεί. Είναι ζητούμενο. Το πρόβλημα είναι εξαιρετικά πολύπλοκο και
αποτελεί αντικείμενο διαρκούς έρευνας και μελέτης. 'Όμως, με κατάλληλη
προετοιμασία, προσεκτικά σχεδιασμένα βήματα, χωρίς άκριτους ενθουσιασμούς «αϊ
υπεραπλουστεύσεις, αλλά και χωρίς δυσπιστία ή διστακτικότητα πρέπει να
τολμήσουμε και να προσπαθήσουμε να αξιοποιήσουμε τις νέες τεχνολογίες στο
βαθμό και εκεί που πραγματικά μπορούν να βοηθήσουν.
Ο υπολογιστής, σε καμία περίπτωση δεν μπορεί βέβαια να αντικαταστήσει το
δάσκαλο και το βιβλίο. Ο δάσκαλος παίζει και πρέπει να παίζει κεντρικό ρόλο, ιδιαί-
τερα στις μικρές ηλικίες. Χρησιμοποιεί σαν κύριο εργαλείο το λόγο, που κινητοποιεί
τη φαντασία Επίσης ο ρόλος του βιβλίου είναι σημαντικός. Αποτελεί βάση αναφοράς
όπου μπορεί να ανατρέξει ο μαθητής κάθε στιγμή. Μεταφέρεται και ξεφυλλίζεται εύκο-
λα Όμως πιστεύουμε ότι η χρήση ποιοτικού εκπαιδευτικού λογισμικού μπορεί να βοη-
θήσει το έργο του δασκάλου και να συμπληρώσει κενά στη λειτουργία του συμβατι-
κού-έντυπου βιβλίου. Ενώ ο δάσκαλος με χρήση του λόγου κινητοποιεί τη φαντασία,
το εκπαιδευτικό λογισμικό και τα εποπτικά μέσα διδασκαλίας μπορούν να δράσουν συ-
μπληρωματικά και να κινητοποιήσουν τις αισθήσεις. Επιπλέον, τα πολυμέσα σε σχέση
με τα συμβατικά εποπτικά μέσα, video, audio κ,λ.π., προσφέρουν κάτι περισσότερο. Ο
μαθητής δεν παρακολουθεί παθητικά Δεν μετατρέπεται σε θεατή. Συμμετέχει, αυτενερ-
γεί. Κυρίως όμως η τεχνολογία των πολυμέσων προσφέρει τη δυνατότητα διασύνδε-
σης των πληροφοριών και επομένως πλοήγησης στη γνώση ανάλογα με τη διάθεση,
ίο ενδιαφέρον ή και την περιέργεια του μαθητή. Ενεργοποιεί ίο μαθητή και συγχρό-
νως σπάει την "παγωμένη-στατική" εργονομία του βιβλίου.