English

Μαθαίνουμε για το Πρόγραμμα Erasmus+: Συνέντευξη της Αθηνάς Μαλέα

Μαθαίνουμε για το Πρόγραμμα Erasmus+: Συνέντευξη της Αθηνάς Μαλέα

 

Πότε ξεκίνησε το πρόγραμμα ERASMUS που υλοποιείται στο σχολείο μας;facebook_1609716152670_6751638898010970555 (2021_01_21 19_17_15 UTC)

A.M.: Το πρόγραμμα ξεκίνησε το 2018 και είχε διάρκεια κανονικά δύο χρόνια αλλά λόγω του Covid-19 πήρε παράταση ενός χρόνου ακόμη, οπότε θα ολοκληρωθεί το καλοκαίρι του 2021.

Τι σας οδήγησε να ασχοληθείτε με το ERASMUS;

Α.Μ.: Με οδήγησε η διάθεσή μου να φέρω τα παιδιά του σχολείου σε επαφή με μαθητές από άλλες χώρες, να δω τι συμβαίνει εκεί στο εκπαιδευτικό τους σύστημα, να συνεργαστούμε με εκπαιδευτικούς από χώρες του εξωτερικού αλλά και να έχουν την δυνατότητα οι μαθητές μας να συναντήσουν από κοντά μαθητές του εξωτερικού και να επισκεφτούμε τις χώρες τους.

Τι είναι ένα πρόγραμμα ERASMUS;

Α.Μ.: Ένα πρόγραμμα ERASMUS είναι μια πολύ ωραία ευκαιρία που μας δίνει η Ευρωπαϊκή Ένωση σε πολλά επίπεδα.  Συνεργάζονται σχολεία από διαφορετικές χώρες, δίνει την ευκαιρία σε μεγάλους και μικρούς μαθητές να μετακινηθούν και σε δασκάλους. Μ' αυτή τη διαδικασία δίνεται η δυνατότητα σε μαθητές και εκπαιδευτικούς να ανοίξουν τους ορίζοντές τους, ερευνώντας διαφορετικά θέματα κάθε φορά, και να γνωρίσουν καινούριες κουλτούρες αλλά και να πάρουν ιδέες από τα σχολεία υποδοχής, τις οποίες μετά θα μπορέσουν να εφαρμόσουνε και στο δικό τους σχολείο.

Με ποιες χώρες συνεργαζόμαστε;

Α.Μ.: Εμείς συνεργαζόμαστε με την Τουρκία, με την Ιρλανδία,  με την Πορτογαλία και με την Ιταλία (Σικελία).

Ποιος είναι ο στόχος του δικού μας προγράμματος;

Α.Μ.: Ο τίτλος  του προγράμματός μας είναι «Change your life, open your mind».  Έχει να κάνει με το να ανοίξουμε πραγματικά το μυαλό μας σε θέματα κοινωνικής ένταξης ατόμων που δεν είναι τόσο τυχεροί όπως εμείς. Πιο συγκεκριμένα, το θέμα αφορά  τους πρόσφυγες. Δεν απασχολεί μόνο την Ελλάδα, αλλά είναι και ένα παγκόσμιο φαινόμενο η αναγκαστική μετακίνηση των ανθρώπων που, εξαιτίας των πολέμων που γίνονται σε διάφορα σημεία του πλανήτη, οι άνθρωποι ψάχνουν κάπου να πάνε και να  νιώθουν ασφαλείς.  Και επειδή είναι ένα θέμα που μας απασχολεί άμεσα ως χώρα ταυτόχρονα απασχολεί και άλλες χώρες της Ε.Ε σκεφτήκαμε, ότι βρήκαμε ένα κοινό σημείο ώστε να δραστηριοποιηθούμε και να ευαισθητοποιήσουμε τους μαθητές μας πάνω σε αυτό το θέμα.

Τι δραστηριότητες περιλαμβάνει η υλοποίηση του;

Α.Μ.: Οι δραστηριότητες που έγιναν αυτά τα δύο χρόνια είναι πάρα πολλές.  Τι να πρωτοθυμηθώ! Έγινε ημερίδα με τη συμμετοχή των γονέων για να ενημερωθούν οι γονείς για το πρόγραμμα. Προσκλήθηκαν παιδιά από τις δομές φιλοξενίας να επισκεφτούν το σχολείο μας και εμείς τους υποδεχτήκαμε προσφέροντάς τους πρωινό σύμφωνα με τις παραδόσεις τους, αφού πρώτα ενημερωθήκαμε για αυτές, και στη συνέχεια παίξαμε μαζί τους, ζωγραφίσαμε, κατασκευάσαμε διάφορες χειροτεχνίες. Με αυτόν τον τρόπο ήρθαμε σε επαφή μαζί τους και καταλάβαμε ότι το παιχνίδι και το χαμόγελο μπορεί να γίνει κώδικας επικοινωνίας κι ας μην γνωρίζουμε την ίδια γλώσσα. Έγιναν μετακινήσεις μαθητών στην Πορτογαλία και Ιρλανδία, διαβάστηκαν λογοτεχνικά βιβλία στα αγγλικά και στα ελληνικά σχετικά με τους πρόσφυγες, κατασκευάσαμε  χριστουγεννιάτικες κάρτες, πραγματοποιήσαμε ένα φολκλορικό πανηγύρι στο τέλος της πρώτης χρονιάς με τη συμμετοχή όλων των τάξεων και τη βοήθεια  των γονιών, με τραγούδια, χορούς και γεύσεις από τις χώρες που συνεργαζόμαστε και πολλά- πολλά άλλα.

Βλέπετε ανταπόκριση;

Α.Μ.: Βλέπω μεγάλη ανταπόκριση από τους μαθητές και τους δασκάλους με τις δραστηριότητες που οργανώσαμε στην τάξη, ακόμα και από τους μαθητές των μικρότερων τάξεων.

Συμμετέχουν όλες οι τάξεις και, αν ναι, με ποιον τρόπο;

Α.Μ: Όλες οι τάξεις, από την πρώτη μέχρι την έκτη. Οι μικρότερες τάξεις συνήθως συμμετέχουν σε δραστηριότητες ζωγραφικής, εικαστικών ή αθλητικά δρώμενα, για να συμβαδίζουν με την ηλικία τους. Οι μεγαλύτερες τάξεις ασχολούνται με πιο σύνθετες δραστηριότητες. Για παράδειγμα, πραγματοποιήσαμε συνεντεύξεις και δημιουργήσαμε βίντεο για το Erasmus στα πλαίσια του Ομίλου Κινηματογράφου.

Τι προσφέρει στους μαθητές η ενασχόλησή τους με αυτό το πρόγραμμα;

Α.Μ: Η ενασχόλησή τους με το πρόγραμμα τους προσφέρει γνώσεις αναφορικά με τον πολιτισμό και την κουλτούρα άλλων χωρών. Ακόμα, μαθαίνουν να εκτιμούνε πόσο ευνοημένοι είναι. Με τον καιρό, αντιλαμβάνονται ό,τι οι συνθήκες ζωής δεν είναι οι ίδιες παντού και για όλους. Δεν είναι το ίδιο τυχερά όλα τα παιδιά στον κόσμο είτε γιατί έχουνε θέματα με  αναπηρία, είτε γιατί χάσανε το σπίτι τους ή και τους γονείς τους. Επίσης, συμμετέχουν σε δραστηριότητες, πραγματοποίησαν διάφορες επισκέψεις, όταν μπορούσαμε προ Covid-19, και γνωρίσανε ανθρώπους οι οποίοι είναι ιδιαίτερα αξιόλογοι. Επιπλέον, στο πλαίσιο της υλοποίησης του Προγράμματος, παρακολουθούνε ταινίες ή και θεατρικά με θέμα την ευαισθητοποίηση απέναντι στους άλλους. Γενικά, αποκομίζουν γνώσεις που, αν και διδάσκονται μέσα στα βιβλία, δεν τα καταλαβαίνουνε τόσο καλά όσο μέσα στο πρόγραμμα.

Πως θα ωφεληθεί το σχολείο μας από αυτό το πρόγραμμα;

Α.Μ: Το κυριότερο όφελος που έχει είναι αυτό που λέω το κομμάτι δηλαδή του οφέλους που έχουν οι μαθητές από τα αυτά δύο χρόνια συνεργάζονται με παιδιά του εξωτερικού αλλά και κάνουνε δραστηριότητες που είναι έξω από το μάθημα αυτό καθαυτό. Οι δάσκαλοι από την άλλη ωφελούνται γιατί συνεργάζονται μεταξύ τους με σκοπό να οργανώσουν αυτές τις δραστηριότητες και όλοι επίσης και οι δάσκαλοι και οι μαθητές έχουν ωφεληθεί στο κομμάτι που μπορούσαμε οικονομικά γιατί μας δίνετε οικονομική βοήθεια από την Ευρωπαϊκή Ένωση γι’ αυτό να μετακινηθούν σε άλλες χώρες.

Θ.Α.

Β.Α.

Στο παρακάτω βίντεο θα δείτε φωτογραφικό υλικό από την εκδήλωση φιλοξενίας των προσφύγων με την προετοιμασία του πρωινού ...

 

Και εδώ θα βρείτε φωτογραφικό υλικό από διάφορες άλλες εκδηλώσεις ...

 

 

Το σχολείο μας

Το σχολείο μας

΄ΤσίλεςΗ αρχιτεκτονική του κτιρίου

Το κτίριο του σχολείου μας κατασκευάστηκε για να στεγάσει το πρώτο και μοναδικό Γυμνάσιο που λειτούργησε επί Τουρκοκρατίας. Τον Σεπτέμβριο του 1892, μπήκε ο θεμέλιος λίθος για την κατασκευή του σε σχέδια τoυ Ερνέστο Τσίλερ και χρειάστηκε μόλις ένας χρόνος για να ολοκληρωθούν οι εργασίες αποπεράτωσης του κτιρίου. Λειτούργησε με τη φροντίδα της ελληνικής Ορθόδοξης Κοινότητας.

Το κτίσμα αποτελεί ενδιαφέρον δείγμα νεοκλασικής αρχιτεκτονικής, λιτό με απόλυτη συμμετρία στις όψεις. Αποτελείται από δύοσχολείο ορόφους και ημιυπόγειο, ενώ σε κάθε στάθμη υπάρχουν έξι αίθουσες τοποθετημένες στις δυο πλευρές ενός ευρύχωρου χώρου, στην πίσω πλευρά του οποίου αναπτύσσεται το κλιμακοστάσιο. Το συνολικό εμβαδόν του κτίσματος ανά όροφο ανέρχεται στα 327 τ.μ.Το συνολικό ύψος του κτιρίου διαμορφώνεται περίπου στα 15.55 μέτρα αποτελώντας το ψηλότερο κτίριο της εποχής. Η ιδιαιτερότητα του κτιρίου είναι ότι το πάχος των τοίχων του ισογείου και του ορόφου είναι το ίδιο ενώ  οι εξωτερικοί τοίχοι είναι παχύτεροι από τους εσωτερικούς.

Μετά τον σεισμό το 1978, πραγματοποιήθηκαν μετατροπές και ενισχύσεις στο κτίριο.

 

Η χρήση του κατά τον 20ο αιώνα

Στον Β’ Βαλκανικό Πόλεμο, όπως και στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, έγινε νοσοκομείο για να εξυπηρετήσει τις ανάγκες που προέκυψαν για περίθαλψη ασθενών και τραυματιών αλλά και, μετά την καταστροφική πυρκαγιά του 1917, χρησιμοποιήθηκε ως Οικοκυρική.pngκατάλυμα για άστεγους. Τον Σεπτέμβριο του 1922, το «Ελληνικόν Γυμνάσιον» στέγασε τους Έλληνες από τη Μικρά Ασία που ήρθαν πρόσφυγες στη Θεσσαλονίκη.

Από το 1939 και για περίπου 40 χρόνια έως το 1972, το κτίριο φιλοξένησε την  «Οικοκυρική Σχολή».

 

Το Σχολείο Σήμερα

Η Παλιά Οικοκυρική Σχολή σήμερα ανήκει στον Δήμο Θεσσαλονίκης και στεγάζει το Κέντρο δια βίου μάθησης και τα σαββατοκύριακα το σερβικό σχολείο. Από το 2019 εκεί στεγάζεται επίσης το 1ο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης, υπαγόμενο στην Παιδαγωγική Σχολή του Α.Π.Θ. Το σχολείο μεταφέρθηκε πρόσφατα από την οδό Αρχαιολογικού Μουσείου, καθώς το παλιό κτίριο κρίθηκε ακατάλληλο λόγω προβλημάτων στατικότητας. Οι μαθητές – σύμφωνα με τις δηλώσεις τους – νιώθουν υπερηφάνεια και θαυμασμό που κάνουν μάθημα σε ένα τόσο «ιστορικό κτίριο». Οι  μαθητές των Δ2 και Ε2 τάξεων, κατά το σχολικό έτος 2019-2020, συμμετέχοντας στη δράση Open House 2019, παρουσίασαν διάφορα στοιχεία για το κτίριο του σχολείου σε γονείς, δασκάλους αλλά και απλούς περαστικούς.

Γ.Τ.

Γ.Κ.

Α.Χ

Ε.Τ.

 Πηγές:

Ας ξεκινήσουμε!

Ας ξεκινήσουμε!

Το 1ο ηλεκτρονικό μας έντυπο είναι πλέον γεγονός.

«Περίεργοι Τύποι», λοιπόν, σε ιδιαίτερα  δύσκολες συνθήκες με απρόσμενα γεγονότα! Ωστόσο, μέσα από συνεργασία μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων, καταφέραμε να υλοποιήσουμε το όνειρό μας για μια σχολική ηλεκτρονική εφημερίδα.

Είμαστε μια μικρή ομάδα, αλλά έχουμε μπόλικο μεράκι για δουλειά. Θα προσπαθήσουμε να ανταποκριθούμε στις προκλήσεις της χρονιάς που διανύουμε, ενημερώνοντας  με  νέα της εκπαιδευτικής κοινότητας, με  πολιτιστικά και αθλητικά δρώμενα της πόλης μας,  να καλύπτουμε τα ενδιαφέροντα των συμμαθητών μας και όχι μόνο, να δίνουμε ιδέες για διάβασμα, παιχνίδι, χειροτεχνίες και να αναδεικνύουμε τα προγράμματα που υλοποιούνται στις τάξεις μας.  Ελπίζουμε, ότι θα σταθείτε αρωγοί σ’ αυτή την προσπάθεια που ξεκινάμε.  Η κριτική σας είναι ευπρόσδεκτη και καλοδεχούμενη.

Σας ευχόμαστε Καλή Δημιουργική  Χρονιά με υγεία και πολλά χαμόγελα!

Έφη Μελεκίδου

Για μια πράσινη Ευρώπη – έναν πράσινο πλανήτη

Για μια πράσινη Ευρώπη – έναν πράσινο πλανήτη

Είναι γεγονός ότι κάτι συμβαίνει στον κόσμο μας. Οι παλιότεροι μιλούν για διαφορετικούς χειμώνες, διαφορετικά καλοκαίρια. Το μόνο που είναι σίγουρο πάντως είναι ότι, πιο παλιά, υπήρχαν πιο πολλά δέντρα και δάση. Εμάς πάντως θα μας άρεσε να υπάρχει ένα δάσος στη διπλανή πόρτα και περισσότερα ζώα κοντά μας.

Τι όμως τα έκανε να φύγουν;

Καθώς γινόμασταν πιο "πολιτισμένοι" δεν ξέραμε ότι έπρεπε να σεβαστούμε το περιβάλλον. Δεν μπορούσαμε να σκεφτούμε τι συνέπειες θα έφερνε η εξέλιξη αυτή. Οι μικρές αλλά βλαβερές για το περιβάλλον πράξεις μας είχαν ως αποτέλεσμα ο κόσμος να βιώνει σήμερα μια επικίνδυνη κατάσταση γνωστή ως κλιματική αλλαγή.

Είναι προφανές σε όλους πως η ζωή στον πλανήτη μας εξαρτάται άμεσα από το φυσικό περιβάλλον και όσα αυτό μας προσφέρει. Νερόοξυγόνοδέντραφυτά είναι βασικοί στοιχεία χωρίς τα οποία το ανθρώπινο είδος δεν μπορεί να επιβιώσει. Η ανθρωπότητα, λοιπόν, πρέπει να συνειδητοποιήσει άμεσα τους κινδύνους που απειλούν την ίδια της την ύπαρξη πάνω στον πλανήτη Γη αν δεν προστατεύσει με αποτελεσματικότητα το περιβάλλον και τους φυσικούς πόρους που της εξασφαλίζουν την επιβίωση, την υγεία και την ευεξία.
Η ΕΕ και οι εθνικές κυβερνήσεις έχουν θέσει στόχους που οδηγούν την ευρωπαϊκή περιβαλλοντική πολιτική του 21ου αιώνα, και έχουν διαμορφώσει ένα όραμα για τη συνέχεια, για το τι πρέπει δηλαδή να έχει γίνει έως το 2050, με τη στήριξη ερευνητικών προγραμμάτων, νομοθεσίας και χρηματοδότησης ειδικά για τον συγκεκριμένο τομέα:

  • προστασία, διατήρηση και ενίσχυση του φυσικού κεφαλαίου της Ένωσης
  • μετατροπή της ΕΕ σε μια οικονομία αποδοτική ως προς τους πόρους, πράσινη, ανταγωνιστική και χαμηλών ανθρακούχων εκπομπών
  • προστασία των πολιτών της ΕΕ έναντι περιβαλλοντικών πιέσεων και κινδύνων για την υγεία και την ευημερία τους

Περιβαλλοντικές προτεραιότητες της ΕΕ

Σε πολλά μέτωπα συνεχίζονται οι εργασίες που στοχεύουν στην προστασία των απειλούμενων ειδών και φυσικών περιοχών της ΕΕ, στη διασφάλιση ασφαλών πόσιμων νερών και νερών κολύμβησης, στη βελτίωση της ποιότητας του αέρα και της διαχείρισης των αποβλήτων, καθώς και στη μείωση των επιπτώσεων των βλαβερών χημικών ουσιών.

Εμείς, μικροί πολίτες αυτού του κόσμου, θα επιθυμούσαμε πόλεις πιο πράσινες σε όλη την Ευρώπη και ευρύτερα στον κόσμο. Ως γνωστόν, όλος ο κόσμος υποφέρει από την κλιματική αλλαγή. Όλοι οι πολίτες του κόσμου θα ήθελαν μία πιο καθαρή πόλη και χώρα. Για αυτό, όλοι μας θα πρέπει να συνδράμουμε για να αποφευχθεί η περαιτέρω υποβάθμιση του περιβάλλοντος. Εσείς κι εμείς, απλοί πολίτες, πρέπει να βοηθήσουμε κάνοντας ακόμα και μια απλή κίνηση, να πετάξουμε ένα σκουπίδι στον κάδο ή στον κάδο ανακύκλωσης, αντί στο δρόμο, στο πεζοδρόμιο ή την αυλή. Ακόμα περισσότερο θα βοηθήσει να μην παράγουμε σκουπίδια, αγοράζοντας ΜΌΝΟ αυτά που πραγματικά χρειαζόμαστε. Μικρές αποφάσεις που αποτελούν την αρχή ενός καλύτερου, πιο βιώσιμου μέλλοντος.

Γ.Τ
Α.Χ