Κούκλες από … σπίτι! (Παρουσίαση και Βήμα 1ο)

"Ελαφάκι μου, σ' αγαπάω πολύ!!!!", είπε ο Άρης, σφίγγοντας στην αγκαλιά του το λούτρινο ελαφάκι του.

"Κι εγώ σ' αγαπάω μικρούλι μου...", απάντησε κάνοντας τη φωνή του ψιλή, σαν να του απαντούσε τρυφερά το ελαφάκι του.
"Ωωωω, τι μικρούλι που είσαι... Θέλεις λίγο παγωτάκι; Περίμενε, να το πω στη μαμά μου!", είπε και πάλι ο Άρης με τη δική του, ολοδική του φωνή αυτή τη φορά.
Ήταν ο τρόπος του να εξωτερικεύσει αυτά που νιώθει... και αυτά που επιθυμεί! Και τον είχε βρει, χρησιμοποιώντας ένα λούτρινο! Μια κούκλα!
Η έκφραση των παιδιών μέσα από το κουκλοθέατρο, μπορεί να μας δώσει χρήσιμα συμπεράσματα για την ψυχολογία τους, τα άγχη τους, τις φοβίες ή τις επιθυμίες τους. Το παιδί, χρησιμοποιώντας μία κούκλα και λειτουργώντας μέσα από αυτή, έχει τη δυνατότητα να πειραματίζεται για την πραγματική του ζωή, να επικοινωνεί, να εκφράζεται, να εξωτερικεύει κάθε ευχάριστο ή λιγότερο ευχάριστο συναίσθημα, χωρίς όμως τον κίνδυνο να εκτεθεί. Έτσι προέκυψε και η δράση «Κούκλες από ... σπίτι. Μικρές ηλιαχτίδες ενδυνάμωσης και φροντίδας μέσα από ... το παράθυρο», που απευθύνεται σε μαθητές Νηπιαγωγείου και των πρώτων τάξεων του Δημοτικού Σχολείου.
Πρόκειται ειδικότερα, για μία Δράση Αγωγής Υγείας, η οποία σχεδιάστηκε και δημιουργήθηκε από την Υπεύθυνη Αγωγής Υγείας της Διεύθυνσης Π.Ε. Δ ́ Αθήνας, κυρία Ιωάννα Μενδρινού, υπό την επιστημονική εποπτεία του Κέντρου Πρόληψης Γλυφάδας (Επιστημονικά Υπεύθυνη: κ. Μ. Χαρατσίδου, Κλινική Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια), αλλά και τη συμβολή της κ. Π. Κερασοβίτη, Εκπαιδευτικού ΠΕ60 στο 3ο Νηπιαγωγείο Αργυρούπολης, η οποία επιμελήθηκε και δημιούργησε το βίντεο της Δράσης.

Οι «Κούκλες από ... σπίτι» αποτελούν, στο πλαίσιο της επιβεβλημένης από τα περιοριστικά προληπτικά μέτρα κατά της διασποράς της Covid-19, εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, μία πρόσκληση μαθητών, μέσω των εκπαιδευτικών, με στόχο:

Την εμψύχωση, την κοινωνικο-συναισθηματική ενδυνάμωση και φροντίδα των μικρών ηλικιακά μαθητών που μένουνε σπίτι, αλλά και τη δημιουργία νέων ή την επανασύνδεση με προϋπάρχοντα της κρίσης, όνειρα για την επόμενη ημέρα και το μέλλον γενικότερα. Μικρές «ηλιαχτίδες» ονείρου, χαράς και αισιοδοξίας οι οποίες προσκαλούν και προκαλούν τη διερεύνηση, ανάδειξη, επεξεργασία, κατανόηση, αποδοχή, αξιοποίηση ή διαχείριση αποθεμάτων και συναισθημάτων, στη σύνδεση με τον εαυτό, στην ενσυναίσθηση. Στην διαχείριση τέλος, μέσα από την ψυχοθεραπευτική, αλλά και εκπαιδευτική δυναμική των παραστατικών τεχνών, τη φαντασία, το παιχνίδι και τη χαρά, των αλλαγών στο πλαίσιο μίας έντονα στρεσογόνου κατάστασης, συναισθημάτων νοσταλγίας, φόβου, θυμού, αβεβαιότητας ή και απώλειας.

Με προεξάρχουσα την τέχνη του θεάτρου της κούκλας/αντικειμενοθέατρο, οι μικροί μαθητές καλούνται να αλληλοεπιδράσουν δημιουργικά με ποικίλα υλικά και καλλιτεχνικές πρακτικές, να εκφραστούν, να κρίνουν, να ερευνήσουν τον κόσμο των συναισθημάτων, των ορίων, των σχέσεων, των δυνάμεών τους. Κυρίως όμως να ονειρευτούν με ασφάλεια τη ζωή μετά την ... καραντίνα.

ΟΔΗΓΙΕΣ προς εκπαιδευτικούς & γονείς:

  • Η δράση είναι οργανωμένη σε διαδοχικά βήματα τα οποία θα αποστέλλονται και θα προσφέρονται σταδιακά από τους δημιουργούς έως και την ολοκλήρωσή της, προς αξιοποίηση από τους μαθητές στο σπίτι. Οι Δράσεις παρέχονται επομένως διαδοχικά και στους μαθητές, οι οποίοι θα πρέπει να έρθουν να αντιληφθούν και προσεγγίσουν τις προτάσεις ως μέρος μίας ευχάριστης, βιωματικής εμπειρίας και όχι ως μάθημα.
  • Το πρόγραμμα είναι προαιρετικό, δεν επιβαρύνει οικονομικά τους συμμετέχοντες και προϋποθέτει την αρωγή των γονέων/ κηδεμόνων.
  • Αναφορικά με την αποστολή, ανάρτηση και δημοσιοποίηση (π.χ, σε blog σχολείου ή Υπεύθυνης Αγωγής Υγείας) οπτικοακουστικού υλικού, για την ανάδειξη των καλών πρακτικών και συγχρόνως την εξυπηρέτηση στόχων της Δράσης όπως η σύνδεση και η αλληλεπίδραση μέσω των νέων τεχνολογιών, απαιτείται σύμφωνα με τις αρχές προστασίας των προσωπικών δεδομένων η συναίνεση των γονέων. Στο πλαίσιο αυτό προασπίζουμε την ασφάλεια των ανήλικων μαθητών στο διαδίκτυο. Φωτογραφίζουμε τις κούκλες, τα έργα, ηχογραφούμε τη φωνή τους, βιντεοσκοπούμε τις μικρές «παραστάσεις» τους, θολώνουμε την εικόνα των προσώπων ή κάνουμε λήψεις στις οποίες δεν φαίνονται τα χαρακτηριστικά ή ιδιαιτερότητες των μαθητών. ΔΕΝ αποκαλύπτουμε τα πρόσωπά τους και στοιχεία της ταυτότητάς τους. Δείτε σχετικές πληροφορίες στο: https://saferinternet4kids.gr/hot-topics-ef/proswpika-dedomena-ef/
  • Για περισσότερες πληροφορίες, δείτε το ενημερωτικό σημείωμα της δημιουργού, κυρίας Ιωάννας Μενδρινού κάνοντας κλικ εδώ!

ΒΗΜΑ 1ο: ΑΦΗΓΗΣΗ - ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Δείτε με τα παιδιά το παρακάτω βίντεο (έως το 04:18):

Ποιος είναι - αλήθεια - ο Βασιλιάς Κορονοϊός; Φοράει όντως κορόνα; Και γιατί όλοι τον φοβούνται τόοοοοσο πολύ; Θέλετε να μάθουμε;

Ο καημένος ο Ήλιος... Στεναχωριέται πολύ που δεν ξυπνάει πια τα παιδάκια για το σχολείο... Που δε βλέπει τα παιχνίδια τους και τη χαρά τους στα πάρκα, στο διάλειμμα, στην παιδική χαρά... Κι όταν θυμώνει, τι να κάνει άραγε; Ας το μάθουμε κι εμείς!

Και τώρα που ηρεμήσαμε κι εμείς όπως ο Ήλιος, ας ακούσουμε ένα τραγούδι που θα μας κρατήσει γαλήνιους ακόμη περισσότερο... κι ας ονειρευτούμε όλοι μαζί τις υπέροχες μέρες που θα έρθουν!

Leave a Reply